Muzicieni români, apreciaţi la Bruxelles

  • Recomandă articolul

Deşi succesul este ademenitor, Marin Cazacu – managerul şi creatorul celui mai important proiect al orchestrelor de tineretdin România –, alături de dirijorul Cristian Mandeal, care a format şi conduce Orchestra Română de Tineret din punct de vedere artistic, nu uită că toate concertele solicitate acum pe cele mai importante scene din Europa sînt parte a unui proiect educaţional.

Muzica foto

Pentru Orchestra Română de Tineret se păstrează, pe cît posibil, cei mai buni instrumentişti formaţi în ultimii ani, dar, în acelaşi timp, se organizează permanent audiţii şi sînt integraţi cei nou-veniţi, care intră, astfel, într-un mediu concurenţial în care aşteptările se ridică adesea la nivelul celor mai titrate orchestre profesioniste.

În acest fel, Orchestra Română de Tineret şi, alături de aceasta, din 2015, şi Romanian Simfonietta – sora mai mică a celei dintîi – cîştigă tot mai mult în vizibilitate la nivel internaţional, încercînd, prin programele abordate, să menţină un cît mai bun balans între progresul în abordarea unui repertoriu cît mai complex şi potenţialul lor de reprezentativitate pentru şcoala românească de interpretare în ţară, dar şi în afara ei.

Concertul de la Bruxelles, din Sala BOZAR – cel mai important spaţiu de concert din Belgia –, este primul proiect internaţional al Orchestrei Române de Tineret din 2016. După un an 2015 care a marcat un vîrf al prezenţelor internaţionale, tinerii muzicieni conduşi de Cristian Mandeal continuă să fie ţinuţi departe de rutină prin varietatea proiectelor conturate cu mari eforturi de Marin Cazacu. Pe lîngă distribuţia mereu în schimbare, tinerii muzicieni au trebuit să-şi dovedească din nou puterea de adaptare atît la spaţiul de concert, cît şi la partenerii de scenă, alţii decît cei de pe scena Ateneului alături de care au evoluat în concertul susţinut cu două zile înaintea celui de la Bruxelles.

Dar iată şi mai concret despre ce a fost vorba. Orchestra Română de Tineret, dirijată de Cristian Mandeal, a reprezentat România la Bruxelles, în celebra Sală BOZAR într-un concert extraordinar ce a avut loc pe 1 februarie 2016, avîndu-i ca solişti, cu această ocazie, pe Aleksey Semenenko – vioară (laureat al ediţiei 2015 a Concursului „Regina Elisabeta“), Olga Pasichnyk – soprană şi Ivan Ludlow – bariton, cu un program cuprinzînd arii şi uverturi din opere de Rossini, Mozart, Bizet, celebre lucrări concertante pentru vioară de Ceaikovski şi Waxman, dar şi nelipsita Hora staccato de Dinicu/Vladigherov. Ca şi la deja previzibilul „concert de pregătire“ de la Bucureşti, programul a fost unul preponderent de acompaniament, dar a cuprins şi două uverturi dificile, reprezentative, pe care Cristian Mandeal are ambiţia de a le aborda cu discipolii săi în stilul marilor orchestre: cu tempouri extrem de rapide şi dezvoltări dinamice care solicită la maximum potenţialul tehnic şi de frazare al tinerilor instrumentişti.

Pe 2 februarie 2016, cu ocazia aniversării a 140 de ani de la naşterea lui Constantin Brâncuşi, una dintre cele mai spectaculoase şi mai performante formaţii camerale ale României, ansamblul Violoncellissimo a concertat şi el la Bruxelles, la sediul Reprezen­tanţei Permanente a României pe lîngă Uniu­nea Europeană, în formula sa compusă din membri ai Orchestrei Române de Tineret, conduşi de violoncelistul şi profesorul Marin Cazacu. Evenimentele de la Bruxelles au fost organizate de Centrul Naţional de Artă „Tinerimea Română“, Institutul Cultural Român, Reprezentanţa Permanentă a Ro­mâniei pe lîngă UE, în colaborare cu European Artists Mana­gement, partener fiind Lanto Communi­cation, iar partener media, Radio România.

Concertul de la Bruxelles al tinerilor muzicieni români a fost încă o confirmare. Dar adevăratele confirmări sînt reprezentate de agenda internaţională din acest an a orchestrei, agendă pe care o poate invidia orice orchestră profesionistă a momentului, fie că este vorba despre marile festivaluri sau despre evenimente speciale. Pentru Orchestra Romănă de Tineret urmează un an plin de evenimente internaţionale.

În luna martie, se anunţă participări la două festivaluri mai apropiate de noi din punct de vedere geografic, dar extrem de longevive şi de consistente. Este vorba despre celebrul Festival Internaţional de la Ruse, un loc care pulsează de muzică clasică în fiecare lună martie și unde Orchestra Română de Tineret va cînta pe 13 martie, urmînd apoi, pe 15 martie, concertul din cadrul Festivalului Mărţişor, de la Sala Filarmonicii din Chi­şinău. Altfel, în perspectiva acestui an, mai sînt confirmate un concert la Milano, pe 15 iulie, o nouă participare la Festivalul Orchestrelor de Tineret de la Berlin cu Orchestra România – Moldova, pe 26 august, şi un alt concert al versiunii mai tinere, Sinfonietta, dirijată de Horia Andreescu la Toblach, în septembrie. Iar în centrul tuturor acestora, Festivalul „Enescu şi muzica lumii“ de la Sinaia, unde au loc cele două săptămîni anuale de cantonament ale tinerilor muzicieni şi unde a luat naştere această orchestră, în urmă cu opt ani.

n

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13239 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }