Cu decenii în urmă, membrii Uniunii Artiștilor Plastici mergeau, individual sau în grup, în documentare pe marile platforme industriale ale țării. Rodul acestor deplasări devenea vizibil în expozițiile organizate cu prilejul diferitelor manifestări festive sau în Anualele de Stat. Imaginile din marile combinate (Reșița, Galați, Hunedoara, Săvinești) erau teme de mare atracție și puteau beneficia de un procent ridicat de achiziție de cîteva comisii acreditate în acest scop. Uniunea plasticienilor avea și ea un combinat, aflat pe un teren atribuit în 1954 de către guvernul de atunci, bază materială tehnologică, în care se executau lucrări pentru artiști sau de for public, în domeniul sculpturii, sticlei, ceramicii, mozaicului, tapiseriei.
După 1989, giganticele combinate au început să dispară. Combinatul artiștilor plastici, din spatele Casei Presei, a avut o soartă similară. Însă, în ultima perioadă, pe această suprafață imensă de teren, cu generoase spații, au apărut semne de revitalizare, inima artistică a Capitalei începînd să pulseze în acest loc. S-au creat, prin sîrguința și inventivitatea artiștilor, ateliere care de care mai interesante. „Pe țeavă“ este în pregătire o expoziție de sculptură, dar pentru asta incintele trebuie să fie readaptate acestui eveniment, fiind necesare multiple forțe și fonduri.
Joi, 15 iunie, a avut loc un nou eveniment: deschiderea unei galerii particulare, care își propune să promoveze în Capitală arta artiștilor vizuali din Cluj. Minunat! Ar fi bine ca momentul să fie succedat și de alte secvențe teritoriale: Timișoara, Iași, Tîrgu-Mureș, Sfîntu Gheorghe, Craiova. Clujenii au o experiență relevantă prin acea „Fabrică de pensule“. Galeria, intitulată Sector 1, a fost prezentă cu un eșantion și la Art Safari. Ni se prezintă, într-o locație modernizată (fosta hală de reperații auto), o selecție de 28 de lucrări, echilibrate valoric, semnate de opt pictori: Radu Băieş, István Betuker, Norbert Filep, Pavel Grosu, Lucian Popăilă, Marcel Rusu, Alexandra Şerban și Ioan Sbârciu. Cei opt sînt reuniți sub un titlu în engleză: The Exquisite Corpse Drinks the New Wine, ceea ce s-ar traduce prin „Trupul rafinat bea vin nou“ sau, dacă vreți, un pic adaptat: „Obrazul subțire cu cheltuială se ține“. În Galeria Sector 1, limba engleză este omniprezentă. Prefața de la intrare este în engleză. Titlurile tablourilor sînt în aceeași limbă. Numele autorilor sînt scrise fără diacritice și accente. „Foaia de parcurs“, o idee novatoare, redă o schiță a incintei, pe care sînt plasate numere, reprezentînd poziția tablourilor pe simeză. După ce te orientezi cu ajutorul schiței, te oprești în dreptul lucrării, vezi numărul, întorci foaia și identifici numele autorului (nu există, așadar, o etichetă sub fiecare lucrare, ci doar această „foaie de parcurs“). Cînd sînt date dimensiunile lucrărilor, se începe întotdeauna cu verticalul, niciodată invers, cum este în „foaia de parcurs“. Moderna sală este prevăzută cu un balcon, neexplorat expozițional momentan, care a fost utilizat, după părerea mea, neinspirat, alocuțiunile fiind rostite de la acest nivel. Așteptăm în continuare ca reprezentative lucrări ale artiștilor formați de „școala clujeană“, în diferite ramuri ale artelor vizuale, să intre în dialog cu artiști bucureșteni. Expoziția poate fi vizitată pînă în data de 30 iulie 2017, de marți pînă sîmbătă, Galeria Sector 1 aflîndu-se pe strada Băiculești, numărul 29, sector 1, București.