Povestea vizuală a Cantafabulelor

  • Recomandă articolul
Coperta de disc, ulterior de casetă şi CD, are o viaţă specială, independentă de muzica pe care o însoţeşte. Lucră­rile vizuale asociate cu albumele Pink Floyd, Yes ori Genesis (pentru a da doar cîteva exemple) sînt inconfundabile, în calitatea lor de reproduceri mecanice, contribuind din plin la acel factor X invocat de fiecare dată cînd argumentele logice nu (mai) sînt suficiente pentru explicarea unui fenomen artistic.   Anii „marilor coperţi“ se suprapun cu perioada de glorie a vinilurilor (discurilor de ebonită), deoarece dimensiunea suportului este ideală pentru lecturarea imaginii. Fie că este vorba despre pop art, minimalism sau collage art, cele trei mari rute utilizate în realizarea coperţilor, relaţia dintre detaliu şi întreg se dezvoltă „în demnitatea sa“. Reducerea la scară, odată cu trecerea la formatul de CD, a modificat forţa de impact a unor coperţi altfel deosebit de penetrante, conducînd la schimbarea strategiilor de abordare artistică, dar aceasta este o altă discuţie.   Omul obişnuit tinde să ignore faptul că o copertă, un afiş sau o imagine reprezentativă a formaţiei muzicale preferate, poză ori logo, au în spate un artist, un designer sau un fotograf. Toate acestea sînt trecute din oficiu în contul protagoniştilor, cu condiţia să nu fie […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.