Radu Jude, Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor al Berlinalei
Ursul de Aur pentru Cel mai bun film a revenit cineastului iranian Jafar Panahi, pentru „Taxi“
- 14-02-2015
- Nr. 759
-
Mihai FULGER
- ON-LINE - ACTUALITATE
- 17 Comentarii
La doi ani după ce Poziţia copilului de Călin Peter Netzer cîştigase Ursul de Aur, un alt film al unui regizor autohton – Aferim! (coproducţie româno-bulgară-cehă) de Radu Jude – reuşeşte să-şi adjudece al treilea premiu, ca importanţă, din palmaresul Festivalului Internaţional de Film de la Berlin: Ursul de Argint pentru Cel mai bun regizor (ex-aequo). Cele două producţii cinematografice amintite au cîteva puncte comune: pentru fiecare dintre regizori, filmul distins la Berlinală este al treilea lungmetraj din carieră, iar pe genericele ambelor filme apar producătoarea Ada Solomon, monteurul Cătălin Cristiţiu sau sound designer-ul Dana Lucreţia Bunescu. Însă deosebirea fundamentală este că, dacă Poziţia copilului aborda o poveste contemporană, la fel ca marea majoritate a filmelor Noului Cinema Românesc, Aferim! este un film istoric, cu acţiunea plasată în urmă cu 180 de ani. Călin Peter Netzer şi coscenaristul său, Răzvan Rădulescu, tratau – din nou, la fel ca multe filme importante ale Noului Cinema Românesc – relaţia dintre părinţi şi copii, dar şi tema corupţiei endemice din ţara noastră. Iar, în tentativa lor de a revela, pe baza unei documetări meticuloase, modul în care trecutul a influenţat prezentul, Radu Jude şi colaboratorii săi – prozatorul Florin Lăzărescu (coscenarist) şi istoricul […]
universu\’ meu e loc muuuult pentru admiratzie, ma alatur tuturor celor de mai sus in a *admira* & in a ma chiar *mira* ca-n conditzii pe care le cam shtim, uite, se *poate*!
E un semn *bun*.Pa vremuri, inshi cu nota *zece* (pa \’\’flanc\’\’), shefi da promotzie, imi spuneau ca \’\’n-am avut conditzii\’\’.
Ha, ha! Iata ca, aia-s dushi cu pluta, pa Apa Sambetii, iar oamenii care *pot* &care, chiar *vor*, o *chiar fac*. Bravo, bravo, bravo!
Cele bune , tuturor,
Nea Marin
Găsesc bun articolul dumneavoastră.
Și util unui cinefil de rînd, ca subsemnatul.
De acord, putem discuta despre film strict cinematografic vorbind dupa ce il vedem cat mai multi. In alb-negru se pot face minuni „picturale” – vezi Ivan Grozniy al lui Eisenstein. Sincer insa nu am prea mari sperante, dar inteleg ca nu poti deveni un Tarantino valah peste noapte.
problema dumneavoastra este ca nu ati vazut filmul!
deja, facandu-va un punct de vedere inaintea experientei si facandu-l si public, intrand deci si intr-o chestiune legata de demnitate, chiar cand filmul va fi accesibil si-l veti viziona, veti spune acelasi lucru….
ca atare orice dialog cu dumneavoastra pe acest subiect este inutil, apriorismul bate empirismul
Despre……. filmele româneşti, care
au premii, dar nu le vede mai nimeni sau doar o parte
din boborul din ţara lor de baştină.
Despre publicul cinefil occidental ……. mai bine vorbim despre altceva.
„Aferim” ăsta, are micul avantaj aprioric, că nu are subiectul inspirat din socialismul ştiinţific sau postcomunismul luminos, dar asta tot, doar, pentru publicul autohton.
Despre filmele enumerate pe-aici de către un comentator cinefil patriot, ca şi despre altele şi mai celebre, de acelaşi „calibru”, sînt nişte filme „româneşti” urîte, indigeste, de neprivit, şi total neinteresante pentru publicul mondial, cu precădere cel occidental.
Dacă „un premiu”, astăzi, reprezintă Valoare Artistică, atunci domnilor,
ne pronunţăm (puţintel cam abrupt) dorindu-vă să nu luaţi niciodată premii.
„Aferim” se va vinde ceva mai bine datorită acestei „distincţii”, ATÎT !
…..eu doar constat ca filmele produse in Romania sunt respinse – asta inseamna refuzul vizionarii lor – de 99.99% din romani. Oare de ce? Pentru ca sunt facute pentru „gusturile” political corecte , nu pentru cei care platesc aceste filme din impozite. Vorba luiBrecht: stimati film-makers, alegeti-va alt popor.
@ lucid
„Eu unul nu am mai vazut nici un film facut in Romania de aproape 20 de ani” !!!
De ce te pronunti atunci? Nici Manolescu nu mai citeste tineri prozatori, dar scrie „Istorii”, nici mata nu vezi filme, dar te pronunti. Traiasca interpretarea dupa ureche, urechisti din toate zarile, uniti-va!
Sa-l ajutam pe @lucid, sa-i recomandam cateva filme romanesti de vizionat. Zic: „Marfa si banii”, „Moartea domnului Lazarescu”, „A fost sau n-a fost?”, Marti dupa Craciun”, ” 4 luni, 3 saptamni si 2 zile”.
Rog sa intervina si alti cititori, unul dintre noi sa-l invite la film, la Cinemateca.
Felicitari, abia astept sa vad filmul! Dar ce discurs a fost cel tinut RJ la premiere? Redau cu aproximatie: „daca stiam ca voi lua un premiu .. asa si pe dincolo …eram mai atent …etc”) adica,cum??? gafa cat …regizorul !
Nu joacă şi regizorul Afrim în „Aferim!”?
…. nu zice nimeni nimic?
L-o fi trecut la „bibliografie”, ca „ghilimelele” le vede oricine chiar din trailer.
Merita sa-l vedeti pe Alexandru Dabija in „Aferim!”! Un mare regizor, care se dovedeste un actor exceptional.
Asta trebuie sa ne intrebam noi, contribuabilii, din banii carora se produc (in acest caz inteleg ca partial) astfel de filme. Festivalurile internationale – berlinada in special – au devenit lansatoare de produse propagandistice cu subiecte political-corecte: minoritati de tot soiul, anti-religioase, anti-traditie (mai ales anti-familie si pro-avort) et alii ejusdem farinae. Interesant ca abonati la premii sunt cineasti din tzarile care pentru occidentali sunt sub semnul lui hic sunt leones, asa cum pentru noi de exemplu sunt hotentotii sau papuasii. Asta nu ar fi un capat de tzara ca sa fie finantate astfel de filme. Problema pe care nimeni nu vrea sa o vada este ca absolut toate aceste filme ras-premiate abroad sunt cvasitotal ignorate de publicul romanesc – nici unul nu a atins in ultimii 20 de ani cifra de 100 mii de spectatori (ultimul premiat la Berlin, ceva cu pozitia copilului, nu cred ca a ajuns nici macar la 20 mii). Nici cand se dau la teveuri (de exemplu la HBO) nu se uita nimeni la ele – se pot cere audientele la televiziuni. Si atunci intreb din nou: cui prodest? Contribuabililor, celor care platesc fie si partial aceste filme, in nici un caz, dovada ca le ignora cu cvasi-desavarsire.
Nu ar fi mai util pentru culturalizarea noilor generatii ca banii dati pe astfel de filme sa fie folositi in programe educative de tip cinemateca in liceu, macar in orasele capitale de judet la inceput?
Eu unul nu am mai vazut nici un film facut in Romania de aproape 20 de ani, nu am timp de pierdut. Nici la aferimul asta nu ma voi uita, ii stiu dinainte poncifele jalnic-ideologice. Ma distreaza insa ipocrizia celor care i-au acordat premiul convinsi evident de „tzigania” traditional romaneasca. In secolul XIII, adusi de mongoli, tziganii ne-au tranzitat rapid ajungand in „societatea de consum” de atunci preponderent germanica. Nemtii le-au taiat macaroana rapid: ghicitul se considera vrajitorie si ducea la ardere pe rug iar furtul se pedepsea cu taierea membrelor care l-au produs. Iar cum la fritzi si pe atunci era ein Mann, ein Wort, dupa o campanie sustinuta de arderi si amputari die Ziegeuner s-au repliat – unde? – evident la neamurile care i-au tolerat cu tot cu pacatele lor. Ca au devenit robi domnesti, boieresti si manastiresti e adevarat, dar asa li s-a asigurat existenta timp de secole.
Azi nemtii nici usturoi n-au mancat, nici gura nu le miroase a fumul rugurilor de acum sapte sute de ani. Tot balcanicii si esticii sunt rasistii care nu i-au civilizat pe migrantii de pe malul Gangelui. Aferim!
Cum să înţeleagă unii că premiile de azi nu mai au nicio Valoare a VALORII,
ci sunt doar pură propagandă doctrinar-social-ideologică ?
GREU !
Vizionare plăcută ! „Cultură” în „transă” !
P.S. P.S. Cine se uită la asemenea filme ? Cîtă lumeee, sorooo, lume ?
Ce veste grozava!!! Radu Jude a luat Ursul cu un film istoric, foarte buna precizarea lui Mihai Fulger ca depasim „epopeea nationala istorica” din filmele lui Sergiu Nicolaescu. Avem un fim bine scris si bine filmat.
faina veste,
felicitari regizorului, echipei si tuturor celor care au facut posibila aparitia filmului..
sa ne bucuram deci, vizionandu-l!
ca bine spunea una din mulgatoarele din asociatia noastra: *cultura e importanta*!
… corespondentele de la Berlin ale lui Mihai Fulger. Le-am citit cu mare interes si ma bucur ca romanii au castigat un premiu prestigios. Bravo, Radu Jude, abia astept sa vad filmul in Romania!
Felicitari, Radu jude!