Rezonanțe afective: teatrul și divanul lui Jung
Valentin NICOLAU - Păstrează copia și nu uita originalul
- 14-12-2012
- Nr. 654
-
Lavinia BÂRLOGEANU
- Literatură
- 1 Comentarii
Față-n față cu Sufletul în trenul vieții, iată tema povestirii dramatice într-un act, care n-ar depăși o oră de spectacol, durată echivalentă celei a unui duet cameral – cum spune Valentin Nicolau – sau a unei ședințe de psihoterapie – cum spun eu, referindu-mă, în cheie jungiană, la utilizarea vindecătoare a procesului creației artistice și a întîlnirii cu personaje care-și revendică – „sîcîitor“ – dreptul la existență. Extrem de interesantă pare, după cum mărturisește Valentin Nicolau, negocierea cu nălucile lui, nu întotdeauna atît de docile încît să-și asume rolul atribuit, printr-un program dramatic, de către acela pe care l-am considera, de drept, creatorul lor. De fapt, personajele își revendică o anumită identitate pe care autorul se vede constrîns să o respecte. Exact lucrul acesta se întîmplă în duetul – pe voci egale, cel puțin conform intenției sesizabile la începutul piesei – care vibrează intens în ființa mea emoțională, din momentul în care am auzit cum una dintre cele două voci își schimbă la un moment dat registrul, devine oarhevoce, cîntînd din depărtări o partitură scrisă nu pentru un anume interpret, ci pentru un întreg cor: al umanității. Astfel, personajul numit în piesă Călător 2 este, de fapt, vocea arhaică a […]
Asta, probabil, nu vom sti, desi sunt foarte curios. Foarte interesanta interpretare. Eu am luat lucrurile mult prea literal si am fost oarecum socat. Acum vad altfel… Nu mai putin dramatic, e drept. Am citit si alte pdv, dar acum mi se pare ca n-au prins esentza