Scrisul ca vertigo

  • Recomandă articolul
Jurnalul lui Radu Petrescu, a carui „completare“ cu volumul Catalogul miscarilor mele zilnice (Humanitas, 1999, incluzind anii 1946-1951 si 1954-1956) nu ii schimba in nici un caz traumatic trasaturile deja cunoscute, poate fi considerat drept o extrem de sofisticata masinarie textuala autocentrata, care isi rumineaza cu un calm neverosimil interioritatea, propriile viscere si care a fost produsa de o minte care, normal, la rindul ei, era programata pe inchidere, functiona autotelic si permitea extrem de rare „zvicniri in tangenta“, pentru a folosi o sintagma eminesciana. (Intrebarea pe care si-o pune pe 18 iunie 1956: „Dar cine este Eugen Ionescu?“ rezuma perfect dimensiunile acestei autoconsumptii). Fara indoiala ca numita „autocentrare“, oarecum in raspar cu limitatiile ei, a avut si o coloratura autoprotectoare. Reflexul diaristic al lui Radu Petrescu a surprins – in aceste conditii – cu o extrema precizie si acribie, cu o scrupuloasa respectare a „contractului Blanchot“ datele existentei, proiectiile, incercarile si precaritatile ei, anecdoticul si friabilul a ceea ce i-a fost dat sa traiasca (de pilda, temporara vecinatate cu Mihail Sadoveanu, antiteza sistematica a caruia a fost in acei ani; sau urmatoarea insemnare: „Ma preumblu cu Al.P. la Herastrau. Despre G.C.: «E prea genial!»“, 11 iulie 1955). Dar a […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }