Sfîntul derizoriu al cotidianului

  • Recomandă articolul

Revenit nu de multă vreme dintr-o scurtă călătorie turistică în Spania, mărturisesc că‑mi este peste putinţă să mă adaptez la nesfîrşitele mizerii ale vieţii zilnice din patrie. Şi nu e vorba aici despre dimensiunea glorioasă a unei istorii şi culturi mondializate de aproape jumătate de mileniu. E clar că, oricît de poetică ar fi o biserică bucovineană din lemn, sentimentul măreţiei şi al veşniciei nu-l trezeşte decît o catedrală cum este cea din Sevilla ori cea din Granada. Este evident că oricîte fapte de vitejie ar fi săvîrşit strămoşii noştri în bătăliile pentru apărarea ţărînei ancestrale, acestea nu pot intra în competiţie cu expediţiile dedicate descoperirii Lumii Noi sau cu războaiele de cucerire a Europei continentale de către Regatul Spaniol. E strident că, indiferent de importanţa lui Eminescu sau a lui Cărtărescu pentru literatura noastră, opera lor păleşte în faţa celei universale a unui Cervantes sau Lorca. Etc.

Pînă la urmă, nici nu trebuie să mergem atît de departe cu itemii unor posibile comparaţii. Nu istoria se cuvine invocată, ci maniera civică în care ne raportăm la prezentul concret şi anonim. Fireşte că trecutul determină ţesătura prezentului şi prefigurează cum va arăta viitorul. Dar aceasta este o proiecţie intelectuală complicată şi, posibil, lipsită de relevanţă. Ceea ce contează cu adevărat este felia mică de existenţă cotidiană, segmentul anodin în economia căruia ne consumăm viaţa. Iar din acest punct de vedere, felul în care se înfăţişează automobilele din trafic poate constitui un reper riguros al sănătăţii mentale ce-i caracterizează pe locuitorii unei comunităţi.

Bucureşti, un haos automobilistic

Autoturismele de pe carosabilul bucureştean sînt diferite nu numai din unghiul de vedere al mărcii şi al stării de uzură, ci şi al gradului de curăţenie ori al coeficientului de prezervare a „sănătăţii“ caroseriei. Pe malurile Dâmboviţei poţi admira ultimile tipuri de Mercedes sau Audi, specimene Ferrari ori Masseratti de serii scurte, dar şi autoturisme standard, populare, de la Renault, Citroën, Škoda şi pînă la Seat, Fiat şi Wolkswagen, asta ca să nu mai vorbim de nenumăraţii hibrizi autohtoni, de tipul Logan, Stepway, Sandero şi Duster. Fireşte, pe lîngă toate acestea continuă să navigheze la cote incredibile de poluare eternele şi fascinantele Dacii de varii generaţii, acompaniate în devălmăşie de antice Trabanturi, Wartburguri şi Moskviciuri. Tabloul este unul teribil de eterogen, mărturisind o colcăială de-a dreptul orientală, căci în Apus, indiferent că-i vorba de Paris sau de Budapesta, nu poţi să afli o atît de caleido­scopică istorie vie a automobilului.

Dar dincolo de aspectul vechimii sau de brand, ce anume individualizează autoturismele bucureştenilor? Ei bine, maşinile acestora sînt, de regulă, foarte murdare. Prăfuite pînă la disperare. Jegoase pînă la infarct. Mîzgălite aşa încît şi un pictor abstract le-ar invidia. Cumplit picăţite de ureea corozivă a porumbeilor. Pe scurt, gradul de mizerie al autoturismelor reflectă spaţiul de provenienţă al proprietarului. Cele mai curate maşini provin din zonele rezidenţiale de la Pipera, Băneasa etc., adică tocmai din cartierele oamenilor cu bani, ce-şi pot permite un garaj personal sau o curte protejată. De asemenea, curate sînt şi autoturismele vechi, ce provin din cartierele Capitalei, nimic altceva decît maşinile obosite ale părinţilor noştri, dar care sînt bine apărate prin nelipsita prelată.

În schimb, automobilele majoritare sînt exact cele folosite cotidian, parcate te miri unde, prăfuite, îngălate şi mîzgălite „artistic“ de tot felul de plasticieni de circumstanţă. Delăsarea generalizată mărturiseşte un aspect strigător la cer: aproape că oamenilor nu le mai pasă de felul în care arată maşina pe care o conduc. Ei ştiu, de altminteri, că e absolut inutil să-şi mai spele autoturismul în condiţiile în care străzile Capitalei sînt perpetuu pline de praful nesfîrşitelor construcţii sau reparaţii.

Freud şi caroseria mutilată

Dar cel mai grav simptom psihopatologic este cel reprezentat de numărul incomensurabil de zgîrieturi ce desfigurează vopseaua şi caroseria automobilelor bucureştene. Nicăieri în lume, exceptînd cîteva biete ţări africane şi, poate, Bulgaria, nu sînt de găsit atîtea „victime“ ale demenţei, resentimentului şi agresivităţii paranoice. Maşinile mai noi, chiar fără să fie foarte scumpe (Škoda sau Renault), înseamnă pentru numeroşi bucureşteni săraci, de regulă „cartierişti“, pensionari, şomeri, declasaţi, rurali deplasaţi „la Bucale“, spre a-şi cîştiga coltucul de pîine etc., o permanentă sfidare morală. Resenti­men­tari, ei gîndesc aşa: „Adică de ce matale să ai şi eu nu?“. Şi, ca gest al unei răzbunări nenominale, ei scot cheia, agrafa sau briceagul şi hîrşt!, se exprimă scrijelind proxima caroserie. Uneori, furia le este provocată de faptul că nu pot trece prea uşor pe lîngă un atoturism oprit pe trotuar. Efortul de a-l ocoli ar fi minim, însă e clar că pricina reală a revoltei nu aceasta este, ci purul resentiment, invidia şi neputinţa de a accepta că alţii au fost mai norocoşi, mai şmecheri sau chiar mai merituoşi decît dînşii. Forma cea mai gravă a delirului o constituie însăşi desfigurarea ţesutului exterior al maşinii chiar de către alţi proprietari de autoturisme! În cazul acestora, nu resentimentul şi invidia intră în joc, ci furia că le-a fost ocupat ceea ce ei consideră, pe drept sau pe nedrept, că le-ar aparţine ca spaţiu de parcare.

Hélas! Ce dor îmi este de curatele şi sclipitoarele maşini spaniole, nicicînd ţintă a urii sociale din partea unei populaţii sărăcite şi umilite!

Comentarii utilizatori

Adaugă comentariu

object(WP_Term)#13241 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }