Sindromul Lovelace

  • Recomandă articolul
Margaret ATWOOD The Handmaid’s Tale Vintage, 324 p. Ma refer la seducatorul (la sfirsit pocait) din romanul Clarissa Harlowe de Samuel Richardson; autorul, mare moralist de felul sau, s-a confruntat cu o problema in cazul constructiei acestui personaj negativ: publicul a fost fascinat de complexitatea sa si l-a apreciat mult mai mult decit pe protagonista (fada in virtutea ei). De acest sindrom sufera – voluntar insa – si Margaret Atwood; intr-un discurs din 1994, ea sustinea ca, in pofida unor radicalisme inerente feminismului, ar trebui sa se scrie despre comportamentul negativ al femeilor fara constringeri de tip politic. Iar romanele ei ilustreaza acest deziderat intr-un mod cel putin provocator, in care actul feminin condamnabil etic apare intr-un context ambiguu care anuleaza astfel posibilele critici feministe. Nu degeaba il citeaza ea adeseori pe Blake: „Drumul Excesului duce la Palatul Intelepciunii“. Incercind sa localizez aparitia actului feminin „rau“, am observat existenta unui pattern in majoritatea romanelor lui Atwood; ele incep intotdeauna cind protagonista ajunge intr-o „fundatura existentiala“, fie ca e una determinata de factori exteriori (Mireasa hotomana, de pilda) sau de factori interiori (Femeia comestibila); oricum, protagonista habar nu are cum de-a ajuns in aceasta situatie caci nu a fost avertizata de […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }