Sînt voievodul Băsescu Traian! Vreau o biserică!
- 19-03-2009
- Nr. 466
-
Ovidiu ŞIMONCA
- Editorial
- 13 Comentarii
Preşedintele Traian Băsescu vrea să-şi facă biserică în curtea Palatului Cotroceni. Şi cînd preşedintele nostru iubit vrea ceva…, nimic şi nimeni nu-i stă în cale. Biserică, da, dar nu-i de ajuns să dai un var şi să aşezi o icoană pe pereţi. Biserica trebuie să fie impregnată de istorie. Sfătuitorii de taină ai preşedintelui au aflat că vechea mănăstire Cotroceni are odoarele grupate la Muzeul Naţional de Artă, în Galeria de Artă Medievală. Guvernul se mobilizează şi dă o Hotărîre de Guvern care obligă MNAR să transfere obiectele de la MNAR la Cotroceni. Deh, dacă vrea preşedintele, ce nu se face în ţara asta…? Hotărîrea de Guvern stabileşte un termen de o lună pentru mutarea obiectelor. Numai că acest tezaur bisericesc nu poate fi transportat cu sacoşa. Nici cu tractorul. Scos din microclimatul de la MNAR, tezaurul se poate degrada ireversibil. Partea de rezistenţă este iconostasul de lemn, cea mai puternică piesă din colecţia aflată în Galeria de Artă Medievală. Netransportabil, spun specialiştii în restaurări. Numai că voinţa preşedintelui se impune. Guvernul ridică toate mîinile şi votează pentru mutarea obiectelor, ministrul Paleologu, care conduce un minister ce-şi spune şi al „Patrimoniului Naţional“, este legat trup şi suflet de preşedinte […]
Dl Remus Cernea, ati fi interesat sa participati la mutarea iconostasului la Cotroceni?
Grav este faptul cǎ prin decizia luatǎ Traian Bǎsescu încalcǎ laicitatea statului. Într-o societate civilizatǎ statul este laic şi deci neutru din punct de vedere confesional. Ce cautǎ o bisericǎ în incinta preşedenţiei ?
Daca dl presedinte s-a indragostit de iconostas (si cine poate stavili fervoarea autenticei credinte?), in loc sa aduca piesa la Cotroceni, oare nu s-ar putea invers, adica sa treaca dansul la Muzeu? E destul de probabil ca exponatul rezultat nu s-ar incadra in profilul sectiei de arta, dar o guvernare asa de plina de imaginatie ar trebui sa gaseasca o solutie. Ma gandesc ca dl ministru, cum tresare domnia sa si semneaza foarte repede orice, poate ca ar semna si propunerea asta, sub orice forma s-ar prezenta, de la incastrare in carbonita (precum comandantul Han Solo) la zidire directa (precum Ana lui Manole).
Dlui Ovidiu Simonca: Nu mai retin, dupa ce a fost „restaurata”, Biserica Domneasca de la Arges mai exista?
Stimate domnule Hening,
Si, ce facem cu situatia de la MNAR? Tacem? Nu zicem despre Hotarirea Guvernului? Nu amintim ca ministrul Paleologu n-a avut nici o tresarire de constiinta cind a contrasemnat? Recititi, va rog, protestul mezeografilor. Sint fapte! Sint citati mari muzeografi si restauratori. Si acestia or fi in slujba trustului Intact?
Personal, am comentat mai aspru, pentru ca si gravitatea problemei depaseste o simpla stire. Daca dvs. credeti ca patrimoniul cultural nu e afectat de decizia Boc-Paleologu, obladuiti de presedintele Basescu, spuneti-ne unde gresim… Va putem gazdui oricind, in revista si pe net, un punct de vedere.
Dar, va rugam sa ne permiteti sa ne exprimam o opinie ferma, presa culturala are nevoie de atitudine. Atitudine care e bazata pe fapte si pe consultarea specialistilor muzeografi.
Cu stima,
Ovidiu Simonca
Stimate Domn,
subscriu la tot ce afirmati.
Si va incurajez sa faceti publice aceste ganduri…
Concret: nimeni, pana astazi, nu a indraznit sa puna PUNCTUL (iata!) pe acest „i” al jurnalismului „cultural” romanesc:
– observator FARA acuitate,
– acid FARA obiect,
– reflexiv FARA rafinament.
Fara legatura cu observatiile la obiect din articol, tonul rastit si procesele de intentie facute presedintelui si ministrului Culturii va recomanda drept o noua achizitie pt trustul Intact. Probabil ca printr-o politica editoriala tot mai pe gustul \”literatilor\” de la Antene, sunteti in asteptarea unei oferte de preluare. Recursul obsedant la Basescu si conspiratiile intelectualilor sai, ca si la rigori etice demne de Valentin Stan sau Adrian Severin, exprima apetenta jalnica a redactiei Obs. Cultural de a se conforma liniei generale a presei agitatorice. Gasesc normala critica argumentata si lipsita de umori, dar cand fiecare editorial devine o variatiune pe aceeasi tema, nu va mirati ca sunteti suspectati de tendentiozitate, frustrari legate de tiraj si notorietate schioapa.
Ce pretentii sa ai de la un manelist? In general PDLeii sunt dusmani ai culturii. Sunt multe cazuri in orasele din tara unde primarii lui Basescu macelaresc patrimoniul istoric demoland cladiri si incalcand legea ca sa faca loc investitiilor amicilor imobiliari.
Bravo, „Observator cultural”! Sunteti primiii, din presa culturala, care intervin decis si responsabil intr-o problema grava de patrimoniu!!!
Basescu, Boc si Paleologu sunt tripleta rusinii.
Salvaţi Iconostasul de la Cotroceni!
Reţeaua Naţională a Muzeelor din România lansează un apel public pentru salvarea Iconostasului de la Cotroceni.
Pentru a iniţia o dezbatere la nivel naţional despre existenţa muzeelor, rolul acestora în societate, modul în care se păstrează şi se valorifică patrimoniul în beneficiul publicului larg, RNMR pune în discuţie Hotărârea de Guvern nr.194/25.02.2009, publicată în Monitorul Oficial din 10.03.2009, care dispune preluarea în administrarea Administraţiei Prezidenţiale a mai multor bunuri culturale, proprietate privată a statului, aflate în custodia Muzeului Naţional de Artă al României.
Obiectele în cauză provin de la biserica fostei mănăstiri Cotroceni (demolată în 1984) şi au intrat în custodia Muzeului Naţional de Artă al României pentru a fi salvate, în august 1977, după avarierea bisericii fostei mănăstiri Cotroceni în urma cutremurului. Aproape 150 de obiecte de cult – icoane, broderii, orfevrărie, mobilier liturgic – de o inestimabilă valoare, urmează a fi extrase din spaţii special amenajate şi aşezate în biserica de beton neterminată încă, reconstruită pe vechile fundaţii ale bisericii mănăstirii ctitorite de Şerban Cantacuzino, deci în condiţii de conservare incerte.
Piesa de rezistenţă din ansamblul vizat de această Hotărâre de Guvern este Iconostasul databil către 1682, singurul păstrat din perioada cantacuzină în colecţii publice muzeale şi care, potrivit opiniei specialiştilor, este pus într-un mare pericol. Publicul care doreşte să contribuie la salvarea Iconostasului de la Cotroceni este invitat să se documenteze asupra situaţiei şi, dacă este de acord cu opinia noastră, să semneze petiţia online deschisă de RNMR, care poate fi accesată la adresa http://www.petitieonline.ro/petitie-p47413046.html
Conform opiniei specialiştilor din Muzeul Naţional de Artă al României şi din afara MNAR, constituiţi într-o comisie la solicitarea muzeului, Iconostasul este deosebit de fragilizat din cauza vechimii suportului din lemn policromat şi aurit, precum şi a demontărilor şi remontărilor suferite de-a lungul timpului (în urma cutremurului din 1977, în timpul evenimentelor din decembrie 1989, când a fost împuşcat, şi în 2002, când a fost montat în expunerea MNAR). Demontarea transportul şi mutarea acestuia într-un spaţiu nefinalizat pune în mare pericol ansamblul iconostasului: dacă se pune problema mutării lor, obiectele ar trebui să fie monitorizate vreme de cel puţin un an; microclimatul din interiorul bisericii este posibil să fie incompatibil cu obiectele aduse la un anumit stadiu de conservare; odată demontat şi supus unor condiţii de transport necontrolate, iconostasul va fi grav afectat, el fiind oricum o piesă fixă, ne-destinată manevrării.
Printre specialişti se numără: Pia Stinghie (coordonator al echipei care a realizat ultima restaurare a iconostasului în 2002), Prof. Univ. Dr. Dan Mohanu (Secţia de Conservare Restaurare Pictură Murală a Universităţii Naţionale de Arte Bucureşti), Prof. Univ. Dr. Oliviu Boldura (Universitatea Naţională de Arte Bucureşti), Mihai Stinghie, Cornelia Săvescu, Dinu Săvescu, Romeo Gheorghiţă, Geo Niculescu (Institutul Naţional de Cercetare în Conservare şi Restaurare), Dan Ştefănescu (Şef Secţie Restaurare Muzeul Ţăranului Român), istorici de artă şi cercetători precum Prof. Univ. Dr. Corina Popa (Universitatea Naţională de Arte Bucureşti), Ioana Iancovescu (Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”), Constanţa Costea (Institutul de Istoria Artei „George Oprescu”) şi Tereza Sinigalia (Institutul Naţional al Monumentelor Istorice).
Întrucât refacerea lăcaşului de cult ridicat de Şerban Cantacuzino în secolul al XVII-lea este un fapt de memorie al perioadei contemporane, o parte a specialiştilor au sugerat o metodă practicată la nivel internaţional, respectiv înlocuirea obiectelor de patrimoniu cu replici care să fie expuse în biserica nou construită (ex: statuia ecvestră a lui Marc Aureliu se află în muzeul Capitolin, unele vitralii de la Sainte-Chapelle sunt expuse în Muzeul Cluny). Chiar şi arheologul Alexandru Odobescu, datorită eforturilor căruia a fost fondat Muzeul Naţional de Antichităţi (una dintre primele asemenea instituţii din spaţiul românesc), pleda, în urmă cu 148 de ani, cu puţin înainte de legea secularizării averilor mănăstireşti, pentru strângerea obiectelor de cult într-un muzeu „unde să le fie asigurată o conservare mai bună decât pe la mănăstiri”.
Iconostasul de la Cotroceni are nevoie de susţinerea publicului, care este principalul beneficiar al existenţei lui, deoarece nu s-a avut în vedere opinia specialiştilor la semnarea HG nr.194. În plus, aplicarea Hotărârii de Guvern ar crea un precedent primejdios pentru eventuale solicitări similare (ar fi începutul sfârşitului colecţiilor muzeale constituite) şi ar provoca închiderea Galeriei de Artă Veche Românească (într-un context în care criza economică nu va permite, probabil, alocarea unor fonduri suplimentare în segmentul culturii).
În concluzie, forurile administrative şi-au spus cuvântul, specialiştii şi-au exprimat opinia, deci e timpul să ascultăm şi vocea naţiunii!
Mai avem maximum 20 de zile pentru a încerca să schimbăm situaţia.
Biroul de presă al RNMR
http://www.muzee.org
Salvati Iconostasul de la Cotroceni!
Reteaua Nationala a Muzeelor din Romania lanseaza un apel public pentru salvarea Iconostasului de la Cotroceni.
Pentru a initia o dezbatere la nivel national despre existenta muzeelor, rolul acestora in societate, modul in care se pastreaza si se valorifica patrimoniul in beneficiul publicului larg, RNMR pune in discutie Hotararea de Guvern nr.194/25.02.2009, publicata in Monitorul Oficial din 10.03.2009, care dispune preluarea in administrarea Administratiei Prezidentiale a mai multor bunuri culturale, proprietate privata a statului, aflate in custodia Muzeului National de Arta al Romaniei.
Obiectele in cauza provin de la biserica fostei manastiri Cotroceni (demolata in 1984) si au intrat in custodia Muzeului National de Arta al Romaniei pentru a fi salvate, in august 1977, dupa avarierea bisericii fostei manastiri Cotroceni in urma cutremurului. Aproape 150 de obiecte de cult – icoane, broderii, orfevrarie, mobilier liturgic – de o inestimabila valoare, urmeaza a fi extrase din spatii special amenajate si asezate in biserica de beton neterminata inca, reconstruita pe vechile fundatii ale bisericii manastirii ctitorite de Serban Cantacuzino, deci in conditii de conservare incerte.
Piesa de rezistenta din ansamblul vizat de aceasta Hotarare de Guvern este Iconostasul databil catre 1682, singurul pastrat din perioada cantacuzina in colectii publice muzeale si care, potrivit opiniei specialistilor, este pus intr-un mare pericol.
Publicul care doreste sa contribuie la salvarea Iconostasului de la Cotroceni este invitat sa se documenteze asupra situatiei si sa semneze petitia online deschisa de RNMR, care poate fi accesata la adresa http://www.petitieonline.ro/petitie-p47413046.html
Huo, Basescule, te bagi acum sa distrugi si patrimoniul cultural!!! Si jalnicul tau companion, Toader Paleologu, n-are habar de conservare. E rusinos! Ministrul Culturii ar trebui scos imediat din minister si pus sa faca un an de practica printre muzeografii-restauratori. Ca sa priceapa cat a fost de incult cand a avizat sacrilegiul decis de Guvernul Boc.
Daca totul ar fi nou, ce bine ar fi… Numai ca sunt luate cu japca piese de la MNAR. Se alege praful de toata conservarea… Veti vedea cum se va distruge iconostasul de lemn aflat in Galeria de Arta Medievala de la MNAR, care nu rezista transportului. Problema e aceasta mutare, o barbarie, cum bine scriu Cosmin Ungureanu si Ovidiu Simonca.
nu este vorba de aceiasi constructie, este un monument nou caruia trebuie sa i se faca o catapeteasma nou.