Stanisl´aw Wyspia´nski in cadrul modernismului polonez

  • Recomandă articolul
Atunci cind vorbim despre modernismul polonez, trebuie sa avem in vedere contextul diferentiat in cele trei zone teritoriale aflate sub administratie rusa, austriaca si prusaca. Pierderea autonomiei statale timp de peste un secol a marcat puternic literatura si cultura polona. Intreg secolul al XIX-lea s-a situat sub semnul dezideratelor de ordin national-patriotic, al redobindirii independentei, indiferent de calea adoptata – prin lupta nemijlocita, promovata de ideologia romantica, sau prin redresare economica, asa cum propunea programul pozitivist. In urma dezvaluirii in textele literare, scrise in spiritul acestui program, a contradictiilor dintre teoria si practica sociala, dintre ideologia pozitivista si metoda realista, spre sfirsitul secolului s-a revenit la traditia romantica, dar intr-un context nou, marcat si de influentele si experimentele intreprinse in Europa. Este vorba de perioada simbolismului, cind predomina cautarile de natura formal-stilistica, dar se reiau multe dintre motivele si miturile romantice. Tocmai de aceea, perioada respectiva este denumita si neoromantism, avindu-l ca reprezentant stralucit pe Stanisl´aw Wyspia´nski. Referindu-se la aceasta perioada, cunoscutul critic K. Wyka foloseste metafora „copacului cu doua coroane“, considerind ca au concurat si au coexistat doua mari modele de cultura si literatura1. Primul model a fost subordonat dezideratelor ideologice in contextul pierderii independentei, fiind continuata traditia literaturii […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }