Subiectiva şi predicativa în 21 de tipare culturale + 1

  • Recomandă articolul
Ceea ce mă intrigă este că acelaşi scenariu, cu mici diferenţe, se petrece de vreo 20 de ani încoace, fără ca cineva să fi găsit o soluţie eficientă pentru a rezolva problema. Ceea ce cred şi eu este că „trăim în România şi asta ne mănîncă tot timpul“ (Mircea Badea, Antena 3). Ceea ce fac este să îmi exprim, mai direct, mai indirect, o opinie. Ceea ce înseamnă că „cel înţelept va înţelege“ (Ion Budai-Deleanu, Ţiganiada; vezi Nicolae Manolescu despre Budai-Deleanu, apud Wikipedia – „autorul are intuiţia gratuităţii şi a absurdităţii“). 1. Aşa am apucat. Cutuma. 240 de profesori de română din toată ţara muncesc 6 luni pentru a propune multe subiecte, din care se face o listă scurtă, adică vreo 10 variante, gata din luna aprilie, variante care se secretizează pînă în ziua examenului, cînd se trage la sorţi subiectul. Subiectul cu „s“ mare. O fi bună procedura? Lasă, ce s-o mai schimbăm, dacă aşa zice, aşa facem… 2. Mult şi prost. Decît 240 de profesori şi variante înainte de termen, mai bine o comisie de 5-10 profesionişti în domenii complementare (lingvişti, literaţi, profesori de gimnaziu, specialişti în evaluare, inspectori şcolari), care să facă un subiect îndelung gîndit, discutat, […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.