Sublima sau lipsind cu desavirsire sau filmul romanesc si critica posttotalitara
- 27-02-2001
- Nr. 53
-
Valerian SAVA
- ULTIMA PAGINA
- 0 Comentarii
Ar trebui sa vedem in frecventele expresii oximoronice din textele lui I.L. Caragiale – „curat-murdar“, „e admirabila, e sublima, …dar lipseste cu desavirsire“ s.a. – nu numai anticipari ale comicului absurdului, ci si reflexe tragicomice ale unei societati schizoide. Fara nici un efect ori macar disponibilitate comica de circumstanta, intr-o atare societate, persoane diferite rostesc fiecare separat cite una dintre jumatatile oximoronului – compus de regula din superlative la antipozi – si-si administreaza fiecare peren ogorul de activitate uneori intelectuala si de putere sociala, astfel adjudecat, mai expresiv decit intr-un dialog al surzilor. Caragiale n-a facut decit sa uneasca personaje distincte in cite unul si acelasi, cu efecte comice eclatante. In realitatea curenta, e cazul totusi sa detectam figurile asa cum sint, sa dezmembram oximoroanele acestei paradigme nationale deloc vesele, eventual cu minuitoarea ironie, spre a descoperi legile obscure ale mecanismelor de gindire individuale si ale relatiilor publice care ne imping in subsolul lumii dialogice. Si, bineinteles, nu se putea ca paradigma subclasarii sa nu se razbune cel mai fatis, intr-un moment istoric atit de bizar si riscant cum e cel de fata, in cinematografie, in viata cineasta (daca viata se mai cheama) autohtona. Pentru ca cinematograful nu e „cea […]