TEATRU. Pietonul si Furia
sau imblinzirea lui Alexander Hausvater
- 28-10-2003
- Nr. 192
-
Liviu ORNEA
- Arte
- 0 Comentarii
Theatrum Mundi, Pietonul si Furia, dupa Eugène Ionesco. Traducerea: Horia Garbea. Regia: Alexander Hausvater. Scenografia: Viorica Petrovici. Muzica: Mircea Kiraly. Cu: Marius Bodochi, Gabriela Butuc, Silvia Codreanu, Viorel Paunescu, Carmen Stimeriu, Dana Pocea, Mihai Calota, Valentina Popa, Catalin Paraschiv, Cristina Serbu, Marius Manole, Ion Bechet. Se intimpla uneori ca o evolutie liniara, previzibila sa fie, la un moment dat, fracturata in mod inexplicabil si transformata intr-o evolutie haotica, nedeterminista, de nestapinit. Situatia, tipica in teoria sistemelor dinamice, e binecunoscuta de matematicieni si de fizicieni. Nu intimplator, teoria care se ocupa (si) cu asemenea fenomene a capatat numele de „teoria catastrofelor“. Scenariul Furie (am vazut numai versiunea engleza, Anger) al lui Eugène Ionesco e, parca, ilustrarea literara a unei catastrofe matematice. Citeva familii dintr-un calm orasel provincial evolueaza paralel, dar pe aceleasi coordonate, facind aceleasi gesturi benigne, expresie a acelorasi bune, pioase ginduri. Toate sint anulate brusc de un eveniment aparent nesemnificativ (o musca in farfuria cu supa), care face sa se aleaga praful din toata pacea duminicala: sotii se iau la bataie cu sotiile carora tocmai le daruisera flori si bomboane, cearta inflameaza toate mintile, explozia de minie devine atotstapinitoare, haosul e de neoprit, lumea se sfirseste. Scenariul lui Ionesco […]