TEATRU. Pornind de la David Mamet

Dialog cu Ion MIRCIOAGĂ

  • Recomandă articolul
O carte ciudată, plină de „erezii“ (vorba autorului), Teatrul lui David Mamet (Curtea Veche, 2013). Conţine eseuri, rod a 40 de ani de dramaturgie, scenaristică şi regie. Tezele principale: teatrul subvenţionat e un fel de contradicţie în termeni, teatrul politic nu are drept de cetate, teatrul înseamnă distracţie pentru care spectatorii plătesc, teatrul trebuie să spună o poveste care să ţină spectatorul cu sufletul la gură, regizorul trebuie să se mărginească la a da intrări şi a plasa pe scenă actorii care, lăsaţi în voia lor, se descurcă mai bine, şcoala şi regizorul nu prea au ce să-l înveţe pe actorul de talent, „metoda“ lui Stanislavski e o prostie, excesul de scenografie şi regie maschează doar lipsa unei poveşti bune şi a talentului, concepţiile regizorale ale europenilor (sînt numiţi Ciulei, Şerban, Brecht, Foreman), izvorîte din condiţiile de dictatură în care au lucrat, au distrus teatrul american. Mamet nu e un troglodit: a citit Stanislavski, îi cunoaşte pe Vahtangov şi pe Meyerhold, a studiat cu discipoli ai lor, a citit Grotowski, Artaud etc. E un autor respectat, a primit un premiu Pulitzer. Ce e, atunci, cartea asta? Doar provocare? E ceva de reţinut din ea? Sînt întrebări pe care i le-am […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12884 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }