Un pictor din Est? (II)

  • Recomandă articolul
Sobra si impunatoare, construita intr-o perspectiva total neconventionala, aceasta lucrare nu are nimic de-a face cu gestica exterioara, cu superficialitatea profesionala si cu declarativismul festiv al realismului socialist. Constituirea gospodariei colective este un amestec subtil si, in cele din urma, dramatic, de constiinta artistica si de rigoare profesionala, pe de o parte, si de presiune acuta a istoriei, de imperativ al clipei, pe de alta parte. Intr-o situatie similara se mai gaseste si o alta lucrare a lui Baba, anume Otelarii (1960). La un prim nivel, ea poate fi suspectata de aceeasi slabiciune in fata provocarilor ideologice ale vremii, dar, la o privire mai atenta, imaginea dezvaluie acelasi patetism al suspendarii individului din istorie si aceeasi precaritate a conditiei umane. Pina la urma, Baba a rezistat presiunii si, poate, chiar tentatiei de a cobori prea mult sub incidenta istoriei, a rezistat cu demnitate, senin si fara eroism de parada. Cind se revolta insa, si nu sint rare aceste momente, revolta lui este inalta. El se manifesta atunci radical, iar lucrarile care dezvaluie acest fapt arata cu totul altfel, atit din punct de vedere narativ, cit si din punct de vedere plastic. Iconografic, scenele de revolta nu pot fi decit scene […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }