Urcarea muntelui şi cenzura (II)
- 07-09-2012
- Nr. 640
-
Daniel CRISTEA-ENACHE
- Literatură
- 1 Comentarii
Urcarea muntelui stă, ca şi volumul anterior al Ilenei Mălăncioiu, Linia vieţii, între două cerinţe maximaliste. Prima vizează estetizarea literaturii contemporane şi expurgarea ei de orice referinţă la realitatea sociopolitică înconjurătoare. Dacă, în anii ’50, scriitorii noştri erau obligaţi să proslăvească realizările noului regim (condiţia pentru a fi publicaţi), în ultimul deceniu al socialismului de stat, ei se văd îngrădiţi într-un fel de cerc de cretă al literarului „pur“, cu secţionarea raportului – direct ori problematizant – cu societatea românească. Radicalizarea, în anii ’80, a unor poeţi atît de diferiţi precum Ileana Mălăncioiu, Dorin Tudoran şi Mircea Dinescu va însemna, prin urmare, şi o dezabstractizare a limbajului artistic, la fel de neconvenabilă oficialităţii pe cît fuseseră, în anii de glorie ai realismului socialist, abstracţiunile poetice. Comanda dejistă, în tinereţea „şaizeciştilor“, era o poezie „ca din viaţă“, pe care să o poată înţelege toţi oamenii muncii de la oraşe şi sate. Presiunea, în ultimul deceniu al ceauşismului, va fi pusă invers. Se vrea, acum, o artă care să nu aibă nici o legătură cu viaţa reală – şi pe care să n-o mai înţeleagă nimeni. O victorie asupra mînuitorilor de foarfece A doua cerinţă maximalistă este de ordin etic, nu estetic; şi […]
Imi place cum scrie Daniel cristea Enache. Imi place cum gandeste. Il citesc cu placere. Totusi, cred ca nu trebuie uitat faptul ca Ileana Malancioiu, absolventa de Filosofie, raporteaza particularul la general, momentul prezent la nesfarsita curgere temporala, situatia la valoarea sa arhetipala. Ca atare, fara a-l contrazice pe autorul articolului, cred ca Ileana Malancioiu se cuvine a fi receptata si citita prin prisma intregii anverguri a operei sale, si sa fie asezata acolo unde se cuvine, in linia ascendentei poetilor filosofi ai literaturii noastre: Lucian Blaga, Ion Barbu, Alexandru Philippide si chiar si Emil Botta. Dupa cum bine spune DCE (despre care de asemenea as putea spune ca se inscrie intr-un „esantion’ al criticilor cu inalta tinuta intelectuala si morala) muntii sunt simbolul ascensiunii, iar metafora Ilenei Malancioiu cu oamenii spanzurati in franghii (…) este polisemantica, avand sensul mentionat de critic, dar totodata si cel de situare a fiintei umane in pozitia ingrata de rob al realitatii generate de destin – in antiteza cu aspiratiile sale (visurile), sau – de ce nu ?- existenta sub Zodia Esecului asumat ca urmare a refuzului de a adera la Principiul Compromisului. samd