Viaţa din vitrină
- 26-06-2008
- Nr. 429
-
Cosmin NASUI
- Arte
- 0 Comentarii
În spatele vitrinelor, într-o lume a capriciilor moderne, moda face victime. Manechinele umplu tot mai strălucitoarele catwalk-uri şi vitrine. Prezenţe sociale mute, manechinele sînt victime privilegiate ale modei. Destinate de la bun început să îmbrace şi să prezinte colecţii nesfîrşite de creaţii vestimentare, corpurile lor devin tot mai impersonale. Trupurile lor sînt clasate ca obiecte cărora doar hainele pot să le mai redea viaţa socială. Frumuseţi impersonale, armatele de manechine se golesc de conţinut, odată despuiate de ambalajele vestimentare colorate. Însă, la o privire mai atentă, siluetele Gabrijelei Turturea pot părea cu uşurinţă nişte păpuşi voodoo la scară uriaşă, umplute, de această dată, cu expresie şi conţinut artistic. Silueta este un mit modern creat în căutarea perfecţiunii frumuseţii. Aceste siluete au puterea de a fi interesante atunci cînd sînt privite ca individualităţi ce au o expresie artistică proprie. Aportul rafinat artistic al Gabrijelei Turturea este acela de a transforma butaforia în artă. Lucrările ce alcătuiesc expoziţia Chipuri sînt o colecţie de astfel de „siluete“ tridimensionale ce depăşesc de multe ori scara umană. Prin aceasta, ele devin prezenţe stranii, parcă decupate dintr-o „mitologie“ a shopping-ului contemporan. Corpurile standardizate pe tiparul „90/60/ 90“, depersonalizate, formează o mare familie, exclusiv feminină. Înlocuind […]