Reuniunea liderilor celor mai puternice economii din lume sub egida G20, de la Hangzhou (China), nu a produs cine știe ce ecouri în România. Dacă ar fi să analizăm în detaliu măcar o parte din cele exprimate, cu acest prilej, în cele două zile de multiple întîlniri și multilaterale contacte, am putea remarca rapid că nici o decizie importantă nu a fost luată. Președintele chinez Xi Jinping a avansat ideea ca G20 să devină un mecanism de reacție la crizele globale – cu ONU și Consiliul lui de Securitate ce facem? – și să existe o modelare a politicilor internaționale pe termen lung, ceea ce sună frumos în teorie, dar greu de pus în practică, știind bine multitudinea de opțiuni divergente. Nu reluăm diversele cuvîntări și luări de poziții, de la cele ale președinților Obama, Hollande, Putin și Erdogan pînă la cele ale primului ministru britanic Theresa May, dar, una peste alta, chestiunile grave ale actualității au fost, pe rînd, reiterate. Creșterea economică și supracapacitatea industrială a Chinei, lupta împotriva încălzirii globale, lupta împotriva terorismului, Brexit-ul și acordurile/relațiile Marii Britanii cu SUA, cu UE și cu spațiul Asia Pacific, puciul eșuat din Turcia, relațiile bilaterale dintre Rusia și China, și tot așa. Mese oficiale, banchete somptuoase, dineuri de gală – 14 feluri de mîncare, spectacole grandioase cu focuri de artificii, atmosferă, aparent, destinsă şi bune intenții. Dincolo de incidentul cu covorul roșu lipsă la coborîrea președintelui american din avion, dincolo de dorința chinezilor de a fi în prima linie a politicii mondiale. Puterea bipolară a lumii de azi dă semne că se tranformă – tendința era deja de cîțiva ani buni – într-o lume multipolară. Unde noii veniți la masa celor mari vor avea un cuvînt greu de spus în următoarele decenii. Fie că ei se numesc China, Brazilia sau India, este limpede că SUA și Uniunea Europenă vor avea multiple provocări de gestionat.
Și noi?
Noi discutăm dosarele lui Gabriel Oprea, Liviu Dragnea și Petre Tobă. Pentru omor din culpă, pentru angajări ilegale sau mai știu eu ce nereguli cu documente secrete, nedeclasificate, ale fostului, deja, ministru de interne a cărui putere discreţionară iese acum la iveală. Povestea cu acel „Apud“, devenit prenume, e deja antologică, dar ține, iar, de nimicurile care pe noi ne amuză. Am putea adăuga un anunț pus pe fereastra unui serviciu de bagaje de mînă dintr-o gară românească: „Pentru bagaje de mînă apelați la toaletă“. Simpatic, nu? În rest, ne ciondănim zi și noapte, pe fel de fel de nimicuri, fără relevanță, noi sîntem bine orice ar fi. Apropierea alegerilor parlamentare sînt prilej bun pentru politicienii noștri cu pantaloni să-şi dea fustele peste cap. Vorbe peste vorbe, ăla a zis, ălălalt n-a zis, că Alina Gorghiu, că Victor Ponta, că Mircea Geoană, că, mai nou, Gelu Diaconu – o figură ștearsă pusă pe post de mare strateg politic. Să nu uităm de impactul mediatic al poveștii cu Cumințenia Pămîntului, vodevil în toată regula cu Corina Șuteu, ministrul Culturii pe post de agent de promovare. Etc. Una peste alta, fapte diverse cu toptanul și codoșlîcuri politice en gros, pe spații mici. Ce să faci cu partidulețele și cu acele grupuscule politice care fac valuri pe la televiziuni, în spațiul de manevră al naționalismului și al patriotismului de paradă, oricum am suci lucrurile, la noi nu mai ține, mail ales după eșecul experimentului Partidului România Mare? Tribulații de tot felul legate și de data alegerilor. 11 decembrie. Că vine lumea la vot sau nu vine, că o să fie frig și viscol sau meteorologia va impune democrația? Că bugetul pe 2017 nu va fi gata anul acesta – ei și? –, că votul prin corespondență e nu știu cum – chichirez, iar gîlceavă–, că Dacian Cioloș va candida pentru PNL sau nu și tot așa, într-o interminabilă și neproductivă sarabandă de nimicuri. Ceva nu merge? Ce ne lipsește? Cine și cum să coaguleze ce e bun și productiv într-o societate care lîncezește nu doar din cauza vacanțelor și a concediilor de tot felul. O țară nu poate merge bine dacă doar DNA-ului îi merge bine. Ce se poate face, ținînd cont și de situația internă, stabilă, cum, necum, și cea externă, instabilă pe termen lung. Situația din proximitatea frontierelor românești nu e prea bună – Ucraina fierbe, Moldova nu stă nici ea mai bine. Povestea cu Moldova nu e România ar merita o dezbatere mai largă și consistentă. Dincolo de afirmația ambasadorului american și de comentariile lui Lucian Boia, dintr-un amplu interviu rămas necomentat, oricum de nediplomatic am învîrti lucrurile, Moldova este România! Turcia se așază pe baze noi, islamiste, și Occidentul stă și acceptă, închide ochii la grave distorsiuni ale statutului de drept și ale drepturilor omului. Ar mai fi și situația migranților care stau, precum barbarii la porțile Romei, la granițele atîtor state europene.
Dosarul e departe de a fi rezolvat. Iar opțiunile diverselor state europene nu coincid. Apoi ne-am tot întrebat și ce a căutat președintele Klaus Iohannis pe vîrful Moldoveanu din masivul Făgăraș (pe care-l cunoaștem foarte bine) – un risc inutil pentru un șef de stat în funcție, ca și mersul cu motocicleta al premierului Călin Popescu Tăriceanu. În același timp, mi-am rememorat clipe de neuitat din traseele noastre de vajnic montaniard. Oare pe unde a urcat și a coborît președintele pe Viștea-Moldoveanu? Sigur că nu e important, important e faptul că traseul e dificil, și un șef de stat nu ar avea voie să se expună inutil. Mă gîndesc cum ar fi ca Erdogan să se dea cu parapanta! În fine, ce să mai adăugăm la actualitatea politică românească? Vizita de două zile a premierului Dacian Cioloș în Germania, care ar putea, teoretic, să se concretizeze cu noi investiții în România. BMW, ceva? Vom vedea. Creșterea indemnizaței pentru mame ar fi o veste bună de ultimă oră. Dar cu tații ce facem?
…” .. Puterea bipolară a lumii de azi dă semne că se tranformă –tendința era deja de cîțiva ani buni – într-o lume multipolară….. „…
…. „ …. Statul liberal, secularizat trăiește din precondiții pe care el însuși nu le poate garanta. Acestă situație e marea incertitudine (riscul) produsă de care statul liberal în numele libertătii. Ca stat liberal poate să existe numai dacă libertatea pe care o pune la dispoziția cetățenilor rezultă din substanța morala a cetățeanului și se regulează de către societatea civică. Statul nu poate garanta și nu poate impune aceste forțe de autoreglare a societății civice cu mijloacele statului de drept (Rechtszwang) fără sa piardă princiliul său de libertate și fără să alunece din pricipiul său secular în acel principiu totalitar de care s-a despărțit în războiele civile confesionale/religioase. (extras din:„Der freiheitliche, säkularisierte Staat lebt von Voraussetzungen, die er selbst nicht garantieren kann. Das ist das große Wagnis, das er, um der Freiheit willen, eingegangen ist. Als freiheitlicher Staat kann er einerseits nur bestehen, wenn sich die Freiheit, die er seinen Bürgern gewährt, von innen her, aus der moralischen Substanz des einzelnen und der Homogenität der Gesellschaft, reguliert. Anderseits kann er diese inneren Regulierungskräfte nicht von sich aus, das heißt mit den Mitteln des Rechtszwanges und autoritativen Gebots zu garantieren suchen, ohne seine Freiheitlichkeit aufzugeben und – auf säkularisierter Ebene – in jenen Totalitätsanspruch zurückzufallen, aus dem er in den konfessionellen Bürgerkriegen herausgeführt hat.“
– ERNST-WOLFGANG BÖCKENFÖRDE: Staat, Gesellschaft, Freiheit. 1976, S. 60./ fost judecator la curtea suprema de constitutie Karlsruhe).
…. ne ciondănim zi și noapte, pe fel de fel de nimicuri, fără relevanță, noi sîntem bine orice ar fi. Apro¬pierea alegerilor parlamentare sînt prilej bun… ….
Republica seculară nu oferă o definiție general valabila a suveranului, teoretic poporul este suveranul (în feudalism regele domnește ca suveran din binecuvintarea dată de dumnezeu, legitimitatea regelui este deci legitimată în mod transcendent).
Prin Constituție cetățenii/poporul/societatea civică în statul liberal/republica seculară delegeaza suveranitatea/forța statului către președinți și parlamente. In democrație delegarea se face de jos în sus, contrar princiliului absolutist/totalitar. Statul absolutist/totalitar impune loialitatea cetățenilor și crează astfel condițiile (Voraussetzungen) pentru domnia/regimul (Herrschaft) sau.
Statul democratic/ republica seculară nu poate impune loialitate, el este dependent (angewiesen) de spiritul civic (demokratische Gesinnung) al cetățenilor.
Observatorul cultural al secolului 21 este un izvor de încerdere și speranță pentru democrația liberală tînără în România europeană, contribuie esențial la nașterea acelui fluviu (volontee general) în societatea civică care crează condițiile necesare libertății și democrației.
….. „ … este limpede că SUA și Uniunea Europenă vor avea multiple provocări de gestionat.
Și noi ( Ich weinte… heulte ich um das große Ganze, das ekelhafte Heucheln, das ständige Drohen und die wilde Angst in diesem Staat…/pagina 25- Herta Müller: am plîns….. din cauza/pentru comunitatea noastră, permanenta lingușeală scîrboasă, permanenta amenințare și frica sălbatică în acest stat ….Mein Vaterland war ein Apfelkern / patria mea a fost un simbure de măr/carte eseu) ? … „….
Apar geutăți în rezolvarea problemei societății organizate democratic: cum se apără societatea democratică față de pericole și cum își asigură existența (Fortbestand). Este deci un paradoxon: statul poate devine dictorial în momentul cînd vrea să se impună cu forța dreptului (Rechtszwang) și a imperativului autoritar (autoratives Gebot). Statul se situează astfel deasupra „cetățeniilor/poporul ca suveran”.
Este important ca toate grupările cu însușirile lor proprii, și cele morale!, să contribuie la integrarea în societatea civică. Satul liberal si orînduirea democratică necesită un etos comunitar care e liant, un COMMON SENS (Kant) al cetățenilor. Intrebarea este: de unde vine acest etos comunitar, care nu poate fi impus/silit de stat. S-ar putea spune: din cultura vie, trăită. Dar ce este această cultură democratică liberală (Fünfundzwanzig Jahre nach dem Ende des Kommunismus in Ostmitteleuropa sind alle Themen, die im 20. Jahrhundert den Raum beherrscht haben, noch immer relevant. Nationalrhetorik und Pathos sind weiterhin Teil des öffentlichen Lebens/pagina 149/..25 de ani după sfîrsitul comunismului în Europa de Est-centrală toate întrebările care au dominat secolul 20. mai sunt prezente. Retorica naționalistă și patosul.. /Richard Wagner in- Habsburg- Bibliothek einer verlorenen Welt)?
Ad fontas. Suntem deci la izvoare: creștinismul (dar nu orice fel de religiositate) , iluminismul, umanismul.
La Aristoteles se găsește deja o versiune seculară a acestor concepte. Virtutea unui stat se bazează pe virtutea cetățenilor (și a însușirilor, a obiceiurilor, și a înțelesului) săi.
Observatorul cultural al secolului 21 contribuie la formarea acestui spirit civic critic/comunitar, esențial necesar în tînăra democrație în România europeană 2016, care nu poate fi impusă de stat ( … iliberal?).
Eu cu cine votez?
Dragă D-le Horasangian ca orice sas care se respectă preşedintelui îi place urcatul pe munte. Am văzut prin tinereţe, acum vreo 40 de ani marcaje făcute de saşi cu inscripţii în română şi germană prin munţii Cibinului!