„Wyspian´ski nu ne-a lasat nici un indiciu“

Gombrowicz si Milosz despre Wyspia´nski

  • Recomandă articolul
Daca doi dintre cei mai straluciti scriitori ai secolului al XX-lea ii aduc marelui lor predecesor reprosuri serioase, se cuvine ca macar sa reflectam putin asupra acestor note critice. Witold Gombrowicz isi incheie diatriba la adresa autorului dramei Nunta conchizind: „Wyspia´nski nu vede fenomene concrete, concentrat fiind asupra sintezelor lor conceptuale si sublimarilor. O drama printre notiuni. Un mare maestru de scena. A creat niste decoruri minunate. A facut totul pentru a asigura patos spectacolului teatral. Si a iesit in scena, dar, intimidat de forta decorurilor, a amutit“1. In Tratat asupra poeziei, Czeslaw Milosz isi incheie miniportretul facut lui Wyspia´nski cu o constatare incarcata de expresia regretului si dezamagirii sale: „Wyspia´nski nu ne-a lasat nici un indiciu“2. Nici unul dintre cei doi nu a pus sub semnul intrebarii maretia si importanta lui Wyspia´nski. De unde, in acest caz, reprosurile? Portretul ironic facut de Gombrowicz autorului Nuntii isi are originea intr-un contrast puternic, intr-o antiteza de mare expresivitate: „Sienkiewicz nazuia de-a dreptul sa subjuge sufletele, in timp ce idealul lui Wyspia´nski era acela de a fi Artistul; Sienkiewicz cauta oamenii, iar Wyspia´nski – arta si maretia“. Oare chiar asa sa fie? Se poate usor demonstra ca, la fel cum Wyspia´nski, in […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }