Între 23 şi 27 octombrie 2013 a avut loc prima ediţie a Festivalului Internaţional de Literatură şi Traducere Iaşi (FILIT Iaşi). Importanța FILIT-ului ţine de cîmpul cultural de desfășurare, altul decît Bucureștiul, și de centrarea atenției pe consumator, pe cititor, pe receptor, pe beneficiar. De aceea și logoul ales, un omuleț stînd rezemat/ghemuit/relaxat/captivat cu o carte deschisă în mîini. Toate strădaniile l-au vizat pe cel care are nevoie să citească sau care trebuie obișnuit, dedat la actul lecturii. Omulețul cu cartea în mînă vorbește, ca și omulețul lui Gopo, despre problemele lumii contemporane. Cu precizarea că problema diminuării apetenței pentru citit nu e chiar globală (la Paris, la Frankfurt, la Torino, la Göteborg, chiar se citește), ci mai degrabă românească. Fragment din articolul publicat de Mariana Gorczyca, în Observator cultural, 1 noiembrie 2013. Fotografii: Mariana Gorczyca