În primăvara acestui an, la National Portrait Gallery din Londra, am văzut expoziţia unuia dintre primii şi cei mai însemnaţi artişti documentarişti ai lumii, George Catlin (1796-1872). De el mă leagă o îndelungă admiraţie şi, pot spune, „amiciţie“ peste timp: după ce, în 1971, la Bucureşti, s-a deschis Biblioteca Americană (dispărută, din păcate, după anul 2000 din peisajul cultural al Capitalei), am luat pentru prima dată contact cu opera acestui plastician de excepţie prin monografia lui Harold McCracken[i], prin studiul lui John C. Ewers[ii] despre pictorii Vestului american, prin albumele lui Peter Hassrick[iii] şi Royal B. Hassrick[iv] şi prin volumele semnate chiar de artistul în cauză, pe atunci proaspăt reeditate[v]. Fusesem atît de impresionat de picturile lui George Catlin şi de viaţa aventuroasă pe care o dusese cutreierînd preriile şi munţii pentru a aduna acel valoros portofoliu documentar, încît, student în anul al treilea la secţia de Istoria şi Teoria Artei a Institutului de Arte Plastice „N. Grigorescu“, am ţinut o conferinţă despre creaţia acestui pictor într-un cadru studenţesc (fapt ce mi-a „îngreunat“, mai apoi, dosarul…).
[i] Harold McCracken, George Catlin and the Old Frontier, The Dial Press, New York, 1959. [ii] John C. Ewers, Artists of the Old West, Doubleday & Company, Garden City, New York, 1965. [iii] Peter Hassrick, The Way West. Art of Frontier America, Harry N. Abrams, Inc., New York, 1977. [iv] Royal B. Hassrick, The George Catlin Book of American Indians, Watson-Guptill Publications, New York, 1977. [v] George Catlin, Letters and Notes on the Manners, Customs, and Conditions of North American Indians, Written During Eight Years’ Travel (1832-1839) Among the Wildest Tribes of Indians in North America, Dover Publications, Inc., New York, 1973. ____________________ Fragment dintr-un articol scris de Adrian-Silvan Ionescu, Observator cultural, 27 septembrie 2013