Premiile Observator cultural 2015 (II)
Laureaţii Premiilor Observator cultural 2015. Imagini de la Gală, 30 martie 2015, Teatrul Odeon.
Laureaţii Premiilor Observator cultural 2015. Imagini de la Gală, 30 martie 2015, Teatrul Odeon.
Alte imagini de la Gala Premiilor Observator cultural – 30 martie 2015, Teatrul Odeon.
În data de 9 aprilie 2015, începînd cu ora 18.00, Institutul Cultural Român din Lisabona îşi inaugurează noul sediu, aflat în vecinătatea Marii Catedrale Patriarhale a Lisabonei (Sé de Lisboa), pe strada Barão, nr. 8-10.Popularizarea evenimentului, realizată graţie sprijinului postului de radio portughez Antena 2, TVR Internațional, Mediafax, Observator cultural, va avea şi un moment atipic: pe exteriorul miticului tramvai galben 28, care străbate întregul oraş şi are ca punct terminus cartierul Alfama, se va afla sigla ICRL şi, timp de o lună, va fi anunţată instalarea noului sediu pe traseul celui mai cunoscut dintre mijloacele de transport public ale oraşului.
Gala Premiilor de Jazz – Premiile MUZZA, desfăşurată duminică, 5 aprilie 2015. Fotografii de Liviu Zamora.
Joi, 9 aprilie, în Catedrala Patriahală din Lisabona, s-a auzit, timp de 60 de minute, muzica lui Bach, interpretată de un român. E vorba de violoncelistul Răzvan Suma. A fost concertul care a pecetluit mutarea ICR Lisabona în noul sediu, în cartierul Alfama, o zonă de „deal-vale“, în care casele sînt construite în pantă, unde se aude fado şi pe unde trece vestitul tramvai galben, 28. Un fotoreportaj de la Lisabona de Ovidiu Şimonca, în Observator cultural, 24 aprilie 2015, cu imagini de la concertul lui Răzvan Suma şi cu alte fotografii realizate în Portugalia.
Ioan Atanasiu Delamare face parte din această familie selectă a graficienilor intelectuali, visători şi vizionari. Profund analist al psihologiei modelului/personajului, Atanasiu filtrează rezultatul acestui studiu prin introspecţie personală. Astfel, autorul devine personaj principal al compoziţiei, fie în chip, fie în spirit: model şi modelat, vînător şi vînat, stropitor şi stropit, artistul îşi arogă o multitudine de feţe – şi de faţete – spre a pătrunde esenţa povestirii şi a dramei derulate în ea. Între anxiosul şi negurosul Hoffmann şi ilustratorul său muzical, jovialul şi şugubăţul Offenbach, nu este decît un pas. Atanasiu îmbracă hainele şi asimilează trăirile amîndurora, este cînd filozoficul motan Murr, cînd etericul şi nesigurul său stăpîn, capelmaistrul Johannes Kreisler! Inchizitor sumbru şi ironist spumos – plasîndu-se între Torquemada şi Eulenspiegel –, el execută un slalom printre situaţii tragice, la limita imposibilului, şi tumbe de comedie bufă, producătoare de maximă hilaritate. Fragment din articolul scris de Adrian-Silvan Ionescu, în Observator cultural, 1 mai 2015.
Turnirul Scriitorilor, ediţia a II-a, se poate rezuma la: două zile pline (30 aprilie şi 1 mai), un oraş medival deschis inovaţiei şi surprizelor literare (Sighişoara), mari autori (Gabriela Adameşteanu, Nora Iuga), poeţi mulţi şi buni, foarte buni (Magda Cârneci, Ioana Crăciunescu, Simona-Grazia Dima, Alice Valeria Micu, Ion Mureşan, Radu Vancu, Dan Mircea Cipariu, George V. Precup, Vasile George Dâncu şi Béla Markó), traducători excelenţi din limba română (Gabriella Koszta – Ungaria, Lora Nenkovska – Bulgaria, Florica Courriol, Jean-Louis Courriol – Franţa, Steinar Lone – Norvegia, Dan Shafran – Suedia) şi în limba română (Dana Ligia-Ilin), un admirabil scriitor italian (Marco Di Pasquale), critici şi istorici literari (Al. Cistelecan, Ştefan Damian), ziarişti dăruiţi (Liliana Nicolae, Christel Ungar Ţopescu, Simona Chiţan), istorici (Karl Scheerer, Anne Türk-König) doi oameni de la Observator cultural angrenaţi în dezbateri (Carmen Muşat, Ovidiu Şimonca) şi în prezentarea seriei Crăciun de la Cartea Românească (împreună cu Oana Crăciun, fiica scriitorului), o scriitoare metamorfozată în manager cultural (Mariana Gorczyca) şi un fost coorganizator al Festivalului de Poezie de la Sighişoara, din anii 80 (Adrian Ivaniţchi). GALERIE FOTO cu participanţi la Turnirul Scriitorilor, Sighişoara, 30 aprilie- 1 mai 2015.
Daria Ghiu prezintă noua ediţie a bienalei de la Veneţia şi un istoric al participărilor româneşti. Un articol în Observator cultural, 6 mai 2015.
Un reportaj de Alexandru Dumitriu, publicat în Observator cultural, 15 mai 2015
La Veneţia, Bienala de artă din acest an e mai puţin critică, prea generoasă şi generală (şi curatorul ediţiei trecute, Massimiliano Gioni, imprimase acest stil, dar o făcuse cu program, controlat, iar Pavilioanele Naţionale fuseseră în mai mare măsură mai critice şi agresive), poate prea deschisă. În mod critic, cuvîntul benessere a fost mai mult ca oricînd în gîndul meu. Trebuie arta să îmi imprime o stare de bine? Mă tem că nu, nu e pentru mine asta. Dar Leul de Aur (Armenia) revine unei istorii grele, care se scrie în faţa noastră pe o insulă, o insulă care are puterea să se salveze. Această de-teritorializare, alături de alte cîteva, salvează întreaga Bienală. Fragment din articolul Dariei Ghiu, Observator cultural, 15 mai 2015