revista ARTA
- 01-01-2002
- Nr. 97-98
-
Observator Cultural
- Arte
- 0 Comentarii
Numarul 3 al revistei de arte vizuale Arta (serie noua) ia in „vizor“ una dintre figurile esentiale ale lumii (si artei) contemporane: Fragmentul – mai exact spus, conceptul de fragment. „Ordinea de patchwork“ a dosarului tematic poate fi rezumata de titlul (jucat) al editorialului semnat de Aurelia Mocanu: Cu Domnul Osiris Mandelbrot prin expozitii sau Arta, fragment. Cu alte cuvinte – de la mitul lui Osiris la dezordinea ordonata in miscare a postmodernitatii. De aceasta evolutie se ocupa, la modul „panoramic“, eseul Membra siecta al Aureliei Mocanu. Intr-un text „secventializat“ intitulat Fragment(e), Adrian Guta teoretizeaza (si isi asuma) constiinta fragmentara proprie conditiei artelor postmoderne („De la proza scurta a optzecistilor la videoclipul muzical, generatia mea are inoculata in sistemul sanguin cultural, in etape, secventializarea cotidianului. Cei mai tineri decit noi s-au nascut cu acest sistem de perceptie si reprezentare“). Constantin Zaharia schiteaza o „scurta genealogie“ a „obiectului mental denumit fragment“ in gindirea filozofica a modernitatii, conchizind ca „modele trec, fragmentul ramine“. Intr-un scurt „fragment“ (F.R.A.G.M.E.N.T.U.L. ca agent al neutralitatii), Ramona Novicov conceptualizeaza fragmentarea in discursul plastic. Doua surprize (placute) ale acestui numar sint reprezentate de eseurile lui Gheorghe Craciun (Fragmentul ca stare de constiinta si procedeu ontologic) si Gheorghe Iova […]