Filozofia ca un palimpsest
- 10-07-2001
- Nr. 72
-
Adrian NIŢĂ
- FILOZOFIE
- 0 Comentarii
Constantin ASLAM Palimpsestul identitatii romanesti. Reflectii asupra fundamentelor culturale ale filozofiei Editura Crater, Bucuresti, 2000, 316 p., f.p. In urma cu aproape douazeci de ani, elevii lui C. Noica ii reprosau maestrului ca s-a dedicat prea mult fenomenului autohton si ca in acest fel le-a dat apa la moara autohtonistilor si protocronistilor. In Jurnalul de la Paltinis, vorbind despre sentimenul romanesc al fiintei, G. Liiceanu scrie: „Ne putem intreba, in chip analogic, daca se poate vorbi de un sentiment englez, francez sau italian al fiintei si, la fel, de o rostire filozofica engleza, franceza sau italiana. Si daca nu, inseamna ca acest lucru este cu putinta in cazul culturii romane datorita unui anume patriarhalism, pe care ea l-a pastrat si care, dintr-o data, in loc sa treaca drept handicap, poate fi invocat, exaltat si transformat in argument de superioritate?“ (editia Humanitas, Bucuresti, 1991, p. 269). Analizarea si reanalizarea la infinit a romanescului are si o latura pozitiva, dupa cum ne demonstreaza lucrarea lui C. Aslam, Palimpsestul identitatii romanesti. Reflectii asupra fundamentelor culturale ale filozofiei. Ideea centrala a lui C. Aslam, intemeiata a posteriori, este ca trecerea de la o epoca istorica la alta a insemnat in mare masura renuntarea la […]