Consumul – dialog intercultural
- 01-05-2001
- Nr. 62
-
Madalina NICOLAESCU
- COLOCVII
- 0 Comentarii
Globalizare si consum – doua fenomene ale modernitatii tirzii care incep sa se faca simtite si in Romania. Reactiile elitelor noastre sint inca vagi, cele doua fenomene fiind totusi de data recenta la noi, iar analiza lor presupunind instrumente de analiza apartinind unor sisteme teoretice ce nu au avut un succes deosebit in spatiul nostru. Care ar fi constructiile teoretice cele mai importante cu care se opereaza in intelegerea globalizarii culturale privite sub aspectul intersectiei sale cu consumul de masa? In ce masura putem vorbi despre unele forme de consum ca modalitati de interactiune culturala? Ce semnifica, in termenii concreti ai vietii cotidiene, conceptul de „hibriditate culturala“? Iata citeva intrebari la care voi incerca sa raspund, analizind textul a doua reclame publicate la noi, in luna martie, de doua mari firme multinationale. I. Din punct de vedere teoretic s-au conturat doua mari curente in abordarea globalizarii. Primul avertizeaza asupra pericolului uniformizarii si omogenizarii culturale ce ne ameninta. Este vorba despre asa-numitul pericol al „macdonaldizarii“ societatii si al practicilor culturale, ca urmare a patrunderii masive a companiilor multinationale si a mass-mediei occidentale. Acest proces de omogenizare este perceput ca o forma de imperialism cultural, de impunere a unei hegemonii occidentale, mai […]