Teoria artei si psihanaliza
- 03-01-2001
- Nr. 45-46
-
Ludovic SKULTETY
- Arte
- 0 Comentarii
Anca OROVEANU Teoria europeana a artei si psihanaliza Editura Meridiane, Bucuresti, 2000, 347 p., f.p. Daca fiecare moment important al unei istorii se constituie printr-un efort de reconstructie a acesteia, de reapreciere a datelor ei, atunci aparitia cartii1 Ancai Oroveanu credem ca poate fi vazuta ca un astfel de moment2. Riscind neajunsurile unei lecturi unilaterale, secunde, a acestei lucrari, sintem tentati sa punem accentul pe abordarea unui model de investigatie a carui valoare euristica a fost pusa sub semnul intrebarii, respinsa ca fiind falsa sau pur si simplu ignorata a unui mod de apropiere de faptul artistic, inrudit – asa cum ne-o demonstreaza autoarea – cu – sau avind drept sursa – teoria artei. As porni, in acest sens, de la cunoscuta analogie, ale carei valente ne sint semnalate in repetate rinduri pe parcursul lecturii, intre psihanaliza – in speta cea aplicata – si detectivistica. Privita in complexitatea relatiilor si corespondentelor pe care le suscita, analogia isi revendica acea latura serioasa a jocului, fie el hermeneutic sau de alta natura, postulabila sau nu apriori. O data cu amplificarea ei asupra celorlalte puncte de vedere teoretice vizind arta – teoriile propriu-zise, poietici individuale sau de grup, manifeste si crezuri artistice – […]