Despre imanenta si transcendenta in arta
- 12-09-2000
- Nr. 29
-
Codrin Liviu CUTITARU
- TEORIE LITERARA
- 0 Comentarii
Gérard GENETTE Opera artei (I). Imanenta si transcendenta Traducere si prefata de Muguras Constantinescu. Editura Univers, Bucuresti, 1999, 302 p., 45000 lei Preocuparea lui Genette pentru „modurile“ si „regimurile“ de existenta a artei este recenta (anii nouazeci), marcind – in acceptia majoritatii comentatorilor – un transfer metodologic dinspre poetica spre estetica. Opera artei, eseul care ilustreaza aceasta (altfel previzibila) transformare a teoreticianului, cuprinde doua volume: Immanence et Transcendence (1994) si La Relation esthétique (1997). Primul reprezinta o radiografie a fenomenalitatii artistice (manifestari si ipostaze materiale ori ideale) si a fost tradus recent de catre Muguras Constantinescu pentru prestigioasa colectie critica si teoretica de la Univers (cartea are un bun aparat istorico-exegetic). Cel de-al doilea trateaza, dupa cum anunta autorul inca din Introducerea la Imanenta si transcendenta, „relatia estetica in general si relatia operelor de arta in particular“. El completeaza, in mod necesar, investigatia „modurilor“ de articulare a creatiilor din partea intii a esteticii lui Genette (de fapt, a „meta-esteticii“, cu termenul folosit de Muguras Constantinescu in Prefata), intrind in dimensiunile fenomenologice (culturale, antropologice) ale operelor (identificate drept) artistice. La primul nivel al reprezentarilor estetice insa, importanta pentru teoretician devine „prezenta“ fenomenala si mentala a artei, adica modurile si, ulterior, regimurile […]