STIL. Renasterea germana
- 01-08-2000
- Nr. 23
-
Viorica-Gabriela POP
- Rubrici
- 0 Comentarii
Urmarim in continuare modalitatile de penetrare si asimilare a ideilor renascentiste italiene intr-o tara central-europeana, Germania, dar si sferele de influenta care se regasesc in Renasterea statelor germane. Spre deosebire de Franta, unde Curtea regala era aceea care coagula o moda, pe care un manunchi de artisti o crea si o raspindea, Germania farimitata intr-o multime de state vasale, cu puteri mai mari decit cea a imparatului, va percepe Renasterea diferentiat. Daca sudul Germaniei si Elvetia au dovedit mai multa receptivitate si imaginatie in preluarea noului curent, venit direct din Italia, dar si pe filiera franceza, prin plansele si gravurile lui Du Cerceau si Hugues Sambin, Germania nordica, mai conservatoare, ramine fidela traditiei ultimelor doua secole. Aici, Tarile de jos au o mare pondere in evolutia artistica, arta lui Cornelis Floris antrenind toata Germania de nord, in a doua jumatate a secolului al XVI-lea. Exista si aici mecenati, curtile princiare, episcopale sau orasele libere, care vor incuraja difuzarea artei renascentiste, mai cu seama in a doua jumatate a secolului al XVI-lea, perioada de calm politic si de bunastare (un respiro intre pacea de la Augsburg din 1555, care pune capat tulburarilor Reformei si 1618, inceputul razboiului de 30 de ani). […]