Un muzeu postmodern?
De la mitul futurist creat in anii ’20 in jurul FIAT-ului la Pinacoteca Agnelli
- 05-11-2002
- Nr. 141
-
Emilia DROGOREANU
- ARTICOLE
- 0 Comentarii
La finele lunii septembrie a avut loc la Torino un eveniment cu totul special, intr-un anumit sens multicultural, care nu tine numai de domeniul picturii, ci si de cel al marilor proiecte urbanistice arhitecturale ale timpului nostru, o intilnire mondena la cel mai inalt grad, de la care nu a lipsit nici presedintele Italiei, Carlo Azeglio Ciampi: inaugurarea Pinacotecii Giovanni e Marella Agnelli, amplasata intr-unul din spatiile restaurate ale fostei fabrici FIAT, stabiliment cunoscut sub numele de Lingotto. Numele citate desemneza, desigur, familia proprietara a faimoasei firme de masini, rafinati iubitori de arta, care au oferit in dar orasului lor 25 de tablouri din propria colectie. În primul rind, cum s-ar putea caracteriza astazi imensa structura arhitectonica Lingotto, fostul sediu FIAT? Ce se credea la inceputul secolului? Înca din anii ’20, cind a fost construit, complexului Lingotto i s-a recunoscut vocatia marcat inovatoare, literalmente futurista. Reprezentantii curentului marinettian au vazut in Torino „primul laborator de arhitectura moderna“, iar Marinetti insusi afirma intr-un articol din 1925 ca „Lingotto este cea mai mare capodopera arhitecturala citadina din Italia“. Ce vremuri! Fostul stabiliment a ramas acelasi ca dimensiuni, insa i s-a gasit o multime de alte functionalitati, supunindu-se unor noi conceptii arhitectonice, in […]