Pascal Quignard: lectura ca revelatie versus literatura ca drog

  • Recomandă articolul
In revista 22 isi face publicitate, intr-un colt, o editura care prezinta cartea lui Martin Walser, intitulata zgomotos Clocot, si-i adauga, cu intentia de a spori socul, un extras de presa la fel de categoric: „…o carte care te face dependent de lectura ca un drog“. Asta e, mi-am spus! O carte buna este una care naste dependenta; ca un joc de computer, ca o telenovela, ca (de ce nu) o femeie, ca orice obiect (fiinta) produs (intrebuintindu-se) pentru a-si slei consumatorul. Asta e, incepeam sa cred, intentia acelei zone din literatura franceza contemporana care se cheama, cu nume de imprumut, trash; anumite autofictiuni, cele mai reusite; toate récit-urile consumate dintr-o suflare lunga pret de vreo suta de pagini (fie ca e vorba de Marie Darrieussecq cu a sa naratoare din Truismes, sau de Laurent Mauvignier, tot cu a sa naratoare, din Apprendre à finir). Unde mai pui literatura de consum, desfasurata in saga amenajate in functie de publicul-tinta. Critica franceza de intimpinare n-a mers in toamna anului 2002 pe mina literaturii-drog. Cel mai elogiat volum (de Lire si Magazine littéraire) ii apartine lui Eric Holder, romancier asimilat minimalistilor. Se numeste Hongroise si deocamdata a pierdut Goncourt-ul. Patrick Rambaud, alt […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }