ARTE VIZUALE. Expozitie Ion Gheorghiu (I)
„Sancta memoria“
- 17-12-2002
- Nr. 147-148
-
Dan HAULICA
- Arte
- 0 Comentarii
Printre negatii superlative, parca azvirlite fara de sfiala in auzul mileniilor, Cioran o asternuse si pe aceasta, intr-un manunchi de „ginduri sugrumate“, carora le daduse adapost Antaïos, publicatia lui Ernst Jünger si M. Eliade: „Nu exista afirmatie mai falsa – se razvratea eseistul – decit aceea a lui Origene, dupa care orice suflet isi are trupul pe care-l merita“. Era din 1965 textul sentintei cioraniene, imi revine in minte acum, ca o trista nedreptate, cind incerc sa evoc, la intiia aniversare a disparitiei lui, figura svelta, uimitor senioriala, a lui Alin Gheorghiu, distinctia lui nervoasa, nobil rasata, demna de vreun portret de lord din veac apus, din spita acelora pictati de Gainsborough sau Romney. Il cunoscusem cu citiva ani mai inainte, il insotea o faima flagranta si in acelasi timp severa. Cu un brio care i-ar fi putut cuceri succese comode, capabil sa se produca si cu texte pentru teatru ori muzica, monologind chiar, fara injosire, pe partitura venerabila a lui Hamlet, nu-i lipsea nimic pentru a birui in emulatii ispititoare; pentru a se propulsa triumfal pe frontispiciul provocarilor, dupa indemnul lansat cindva de Diaghilev – „Etonne-moi!“ – catre tinarul, prodigiosul Cocteau. Inconjurat de prieteni admirativi, Nichita si altii, Alin […]