Filozofie in limba romana
- 14-10-2003
- Nr. 190
-
Ion DUR
- ÎN DEZBATERE
- 0 Comentarii
Problema „starii civile“ 1. Dezbaterea unei atare teme este de mai multe ori dificila si delicata. Chiar daca as lasa intentionat la o parte ipoteza, supralicitata de unii, ca schimbarea de regim politic din 1989 ar fi insemnat si inceputul unui alt mod de a face filozofie in spatiul cultural romanesc, n-as putea eluda insa influenta pe care politicul a avut-o asupra gindirii (si filozofiei) in Romania ultimilor saizeci de ani. Dar cu asta am deschide paranteza a aproape intregului secol XX care, deocamdata, a ramas intr-un fel undeva in spate, cu interogatiile si cu spaimele, cu izbutirile si cu esecurile, cu orgoliile si cu compromisurile lui, altfel spus, cu aureola binelui ce a imbogatit fiinta umana, dar si cu schizofrenia raului conceput in laboratoarele totalitarismului bicefal. Cit de spornic a fost, cit de reprezentativ sau de josnic, o vom afla de-abia de acum incolo, in posteritatea-i care a inceput mai demult. Asa-numita „filozofie romaneasca“ are insa inainte de toate probleme cu „starea civila“. Nu ma gindesc la certificatul ei de nastere, ci doar la incercuirea a ceea ce reprezinta inceputurile (si nu inceputul) acesteia. S-a spus ca ele sint de gasit pe vremea geto-dacilor (dacomania sau tracomania este o […]