O pata de lumina din Tintoretto si-o inima desenata pe-un geam aburit
- 11-05-2004
- Nr. 220
-
Simona POPESCU
- Literatură
- 0 Comentarii
Detaliul si Majuscula Jakub Fledermaus isi pune pe el rochia gri, de matase, a mamei sale de pe vremea cind ea era tinara, care-i vine ca turnata, apoi o toque cu pana violeta (acum mirosind a naftalina) si agata de el o poseta de piele cu care ea mergea la biserica („Mama s-ar mira, ar zice Vai, daca m-ar vedea acum in fata oglinzii la ea in camera aranjindu-mi Poza.“). Asa incepe, printr-o simbolica scena de travesti, povestea lui Jakub din romanul lui Grzegorz Musial, In porumbar, aparut in Polonia in 1989. Fledermaus este un profesor de nici patruzeci de ani, suferind de „personalitate conflictuala“, vegetind intr-o indiferenta Provincie, alaturi de o mama batrina pe care o detesta si de care se simte inca legat cu un „Teribil Cordon Ombilical“, un dandy, poate, din stirpea unui George Brummell, dar unul esuat intr-o lume flagrant non-estetica precum aceea comunista. Marcat de decrepitudinea si grotescul post-stalinist si apoi al epocii in care si-a trait copilaria, adolescenta, tineretea, dar si de povestile unui timp la fel de tulbure, cel al razboiului, deportarilor etc., Jakub se simte, la nici patruzeci de ani, „maniac, batrin, jumulit“, apasat de intensa impresie ca totul a incremenit in […]