„Vampiri, noi insine“
Naratiunea reincarnata sau Dracula in India
- 05-10-2004
- Nr. 241
-
Cristian MORARU
- STUDII CULTURALE
- 0 Comentarii
Cum calatoresc fenomenele culturale? Cine sau, mai precis, ce anume se pune in miscare si care sint consecintele acestui proces? Intr-o lucrare intitulata Culturi calatoare, James Clifford formuleaza aceste intrebari in termeni antropologici. In textul lui, autorul se axeaza pe „agentii calatori“, adevarati carausi culturali ai epocii globale: turisti, comis-voiajori, imigranti, artisti itineranti, nomazi, intelectuali cosmopoliti etc. Dupa cum sugereaza Clifford, cultura „ia nastere“ cind oamenii se deplaseaza dintr-un loc in altul si ceea ce o defineste in mod capital este tocmai aceasta mobilitate. Ce lipseste insa din lucrarea lui Clifford este examinarea procesului de metamorfoza culturala sau, in termenii sai, a „translatiei“ la care este supus un anumit obiect – imagine, icon, symbol, text, trop, reprezentare – in timpul trecerii dintr-o cultura in alta. Clifford tine, de asemenea, sa „personalizeze“ calatoria, traversarea barierelor culturale, precum si conexiunile globale. In cele ce urmeaza, ma voi referi nu doar la subiecti (persoane), ci si la obiectele culturale aflate intr-o continua miscare: povestiri, materiale estetice, embleme culturale. Nu vom parasi totusi domeniul criticii antropologice. Dar, raminind in cadrul ei, propun un unghi de abordare intertextual – de neevitat in cazul unei figuri atit de complexe precum Dracula. Sa revin, deci, la intrebarea-cheie. […]