FILM. Debutantii ca scuturi vii ale mediocratiei

Italiencele, Milionari de week-end, Magnatul

  • Recomandă articolul
In timp ce docu-drama si docu-fiction-ul Asta e de Thomas Ciulei ramine un unicat printre premierele anului 2004, ca ultima proba intirziata a sanselor refondatoare angajate de noul val regizoral (prin filmele initiate in anii 1998-2000, o data cu Ciulei junior, de Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Radu Muntean, Titus Muntean), alte doua filme de debut ale toamnei incheiate, de data asta filme de fictiune cu actori profesionisti – Italiencele de Napoleon Helmis si Milionari de week-end de Catalin Saizescu –, au reluat seria productiilor prin care regimul restauratiei mediocrate de dupa anul 2000 a risipit si, respectiv, a compromis sansele noii generatii de cineasti. Exista insa un amestec inextricabil de diferente si asemanari intre autorii ultimelor doua pelicule citate, pe care le comentam aici, cu decalajul necesar dupa premiera, spre a nu le tulbura relatia cu publicul si a putea cuprinde si jaloanele conexe. De pilda, daca debutantul Napoleon Helmis (regizor si scenarist al Italiencelor) pare sa sufere sub inductia sistemului si a climatului in care e nevoit sa lucreze in enclava cinematografica, debutantul Catalin Saizescu (regizor si doar co-scenarist la Milionari…) pare sa jubileze, congenital sistemului si climatului aferent. Primul incearca onest un soi de mini-comedie amar-elegiaca despre escapadele […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12883 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }