Prolegomene la o critica a ratiunii cultural-politice
- 25-01-2005
- Nr. 257
-
Florin LOBONT
- ISTORIE
- 0 Comentarii
Victor NEUMANN Neam, popor sau natiune? Despre identitatile politice europene Editura Curtea Veche, Bucuresti, 2003, 154 p. Victor NEUMANN Conceptually Mystified: East-Central Europe Torn Between Ethnicism and Multiple Identities Editura Enciclopedica, Bucuresti, 2004, 176 p. Istorii ale nationalismului Convingerea lui Francis Fukuyama ca, in urma disparitiei amenintarilor serioase la adresa capitalismului liberal, asistam la sfirsitul istoriei este contrazisa de o ideologie primejdioasa majora care domina inceputul de secol XXI, la fel cum o facuse si la debutul secolului precedent nationalismul. Fenomenul actual marcant al globalizarii, departe de a reduce decalajele economice, accelereaza radicalizarea natiunilor-state, lucru care se petrece, nu in rare cazuri, si printre tarile bogate, precum Italia, Norvegia, Danemarca, Portugalia, Olanda ori Franta, prin cresterea in popularitate a dreptei radicale. Iar nationalismul, scrie unul dintre exponentii notabili ai filozofiei moral-politice actuale, Jonathan Glover, este „credinta ca o natiune trebuie sa posede autodeterminare, sceeat ce este indeobste gindit in termenii necesitatii ca fiecare natiune sa-si aiba propriul stat“. Insa, adauga acelasi autor, credinta ca o natiune trebuie sa-si aiba propriul stat e ambigua. „Problema nu e generata de sintagma «propriul stat», ci de obscuritatea conceptului de natiune insusi.“1 In opinia aceluiasi filozof, exista doua istorii ale nationalismului: una, multiplicata continuu […]