Dumneata stii cu cine stai de vorba?

  • Recomandă articolul
Exista mai multe tipuri de istorie. Exista istoria de tip biblic, cea care incepe cu Facerea si se termina cu Apocalipsa, care e si singura coerenta. Exista istoria stiintifica, aia de la scoala, cu Antichitate-Evmediu-Renastere-Epocamoderna, care cuprinde doar plaje de sens. Mai exista istoria romantica, aparuta o data cu biografia Jeannei d’Arc, de Michelet, este istoria din manuale, care ne invata ca istoria consta in personaje providentiale si in batalii. Mai exista, aparuta in urma istoriei romantice si ca reactie salutara la ea, istoria duratelor lungi, promovata de Scoala Analelor si reprezentata de Fernand Braudel, Le Roy Ladurie si Jean Delumeau. Ea isi propune sa ignore bataliile si personajele providentiale si se concentreaza asupra traseelor comerciale, progreselor tehnice, evolutiei mentalitatilor. O pagina a istoriografiei a fost intoarsa, domnul Boia i-a proptit frumusel crucea la capatii. Dar asta nu inseamna sfirsitul istoriografiei. De istorie avem nevoie, fiindca trecutul explica si justifica prezentul. Abia acum poate incepe la noi (au si aparut niste carti bune de tot) scrierea istoriei cotidianului. Istoria dreptului romanesc n-a fost scrisa. Avem nevoie de o istorie a negustorilor, a gabrovenilor, a lipscanilor. Despre sasi s-a scris, dar lucrarile sint prea putin cunoscute. Clujanul T. Nicoara a inceput […]
Acest continut este doar pentru abonati. Pentru abonament Observatorul Cultural apasati aici.

object(WP_Term)#12882 (11) { ["term_id"]=> int(19326) ["name"]=> string(7) "Nr. 901" ["slug"]=> string(6) "nr-901" ["term_group"]=> int(0) ["term_taxonomy_id"]=> int(19326) ["taxonomy"]=> string(7) "numbers" ["description"]=> string(0) "" ["parent"]=> int(0) ["count"]=> int(31) ["filter"]=> string(3) "raw" ["term_order"]=> string(1) "0" }