HOMO (QUASI) NOVUS. Simtul limbii, patosul formulelor, ideologii si chipuri surizatoare
- 17-03-2005
- Nr. 260
-
Luiza PALANCIUC
- Rubrici
- 0 Comentarii
„Cine esti? Sint ceea ce pot. Imaginatia poate sa-si depaseasca principiul si sa devina intr-atit de precisa, incit sa prefaca un povirnis in hau, o usurinta in studiu sirguincios, o lumina in umbre, o posibilitate in imposibilitate etc. Adevarul are nevoie de minciuna – caci… cum, oare, ar putea fi definit in absenta contrastului?“ Cind Valéry scrie aceste rinduri in Homo quasi novus, situarea (paradigmatica) impotriva istoriei nu aparea (inca) drept o evidenta etica, nici ca simptomul a ceea ce nu trebuie sa devii. Intre timp, omul modern a invatat cum poate fi industrializata ura (si cea de clasa, si cea de rasa), intrind brutal si apodictic sub semnul unei omogenitati, care a recuperat in chip tragic istoria si a facut din individ legatarul fortat al ideologiilor. Dar a se impotrivi, prin diferentiere, istoriei nu implica intotdeauna anularea legaturilor cu aceasta. Exista o forma specifica de incongruitate a individului modern, care se datoreaza incompatibilitatii dintre ordinea prescrisa de o ideologie si specificitatea experientei omenesti. Cu alte cuvinte, victoria ideologiei duce inevitabil la abolirea potentialului de individualizare. Incorporarea indivizilor intr-o fiinta colectiva, reductia abisala a multiplului in unu sint, asadar, inseparabile de totalitarism. Exista, insa, si denuntari care se pierd in […]