Despre singuratate, moarte si alti demoni
- 30-08-2007
- Nr. 387
-
Bogdan CREȚU
- Literatură
- 0 Comentarii
Mariana Codrut Ultima patrie Editura Paralela 45, Colectia „Biblioteca romaneasca“, Pitesti, 2007, 56 p. Luat repede, orice student din anii terminali de la Filologie ar insira trasaturile „optzecismului“ (transformandu-l deja in ism, ii conferim fenomenului coordonate de curent si il obligam sa functioneze ca atare): intertextualitate, ironie, parodie, textualism, tehnica, multa tehnica, cerebralitate, poezia cotidianului, biografism s.a.m.d. Cam aceasta ar fi lista-cliseu; in practica, ea se dovedeste a fi inoperabila. La inceputul deceniului al noualea, vocile poetilor nu se decantasera, astfel incit s-a creat impresia ca toti interpreteaza, cu variatii timide, aceeasi partitura deprinsa la cenaclu. Debutul unora in volume colective a dat apa la moara acestei ipoteze. Unii dintre pe atunci junii poeti nu au avut resurse sa nuanteze discursul tesut mimetic la debut si au ramas tributari unei maniere consumate, a carei sursa de inedit a secat de ceva vreme. Observand pericolul, Cartarescu, de pilda, a renuntat, onest, la poezie. Altii au persistat si si-au pierdut cititorii, contribuind si la platitudinile exegetice care s-au abatut asupra intregii „generatii“. Problema este insa alta: ca, din comoditate, operam si astazi cu imaginea datata a fenomenului, care s-a alcatuit din mers, pripit si inainte ca lucrurile sa se decanteze. Ca raminem […]