Un film controversat: Restul e tacere
Cronicarii revistei noastre comenteaza in contradictoriu cel mai recent film
- 13-03-2008
- Nr. 414
-
Valerian SAVA
- Arte
- 0 Comentarii
Atuurile si capcanele filmului de gen Filmul lui Nae Caranfil Restul e tacere merge pe urmele productiei istorice Independenta Romaniei din 1912, nu numai prin subiect, dar si prin anvergura riscanta a proiectului, prin stigmatele pe care conjunctura i le-a aplicat si nu in ultimul rind prin contrarietatea confuza a receptiei, evaluarilor si efectelor, in contextul definirii unei ipotetice scoli de film proprii. Asupra ultimelor aspecte, istoriografia oficioasa, protocronista si intre timp nostalgic-mistificatoare ne-a ascuns estimarile cronicaresti prompt-lucide ale unui Grigore Tausan („Vreau sa fiu cel dintii critic cinematografic din Romania“, scria el, refuzind scara de valori locala: „Numai romanii vor fi in stare sa se emotioneze prin simplul fapt ca vad figuri legendare. Dar unde este opera emotiva, in acele sarje lenese, fara avint si fara gust?“; „Actorii care au organizat spectacolul, obisnuiti cu efectele individuale si cu mania sa joace, n-au priceput ca sint cazuri, si aici era unul, cind cel mai cumplit efect il dau mutirea, nemiscarea…“), cum aceeasi oficialitate era si este incompatibila cu perspectiva istoriografica veritabila din interbelic, a pionierului Gheorghe Ionescu: „o lucrare searbada si fara coeziune“, care „n-a putut trece peste valoarea unui film ocazional…“. Producatorul Cristian Comeaga, regizorul-scenarist Nae Caranfil (raminem la […]