TEATRU. Marketing Shakespeare
Festivalul Shakespeare 2008 (1-10 mai Craiova, 28 aprilie-18 mai Bucureşti)
- 19-06-2008
- Nr. 428
-
Oltiţa CÎNTEC
- Arte
- 2 Comentarii
The Bard of Avon şi regenerarea urbană La jumătatea secolului trecut, o mică localitate din Ontario-Canada aflată în declin economic, a cărei şansă a fost să poarte, datorită emigranţilor britanici, numele de Stratford, a devenit exemplu despre cum un festival Shakespeare poate fi motor al regenerării urbane. Un jurnalist născut acolo a avut ideea ca, din aprilie pînă în noiembrie, în Stratfordul canadian să se desfăşoare un eveniment teatral care să atragă public şi investiţii, întreprinderea devenind un model de turism cultural de succes. Am aflat despre asta la Craiova, în cadrul Festivalului Shakespeare 2008, unde Don Rubin a prezentat „cazul“ la sesiunea de shakespeaorologie, dar găsiţi totul unde altundeva dacă nu dînd un search pe Google. Brandul Shakespeare e exploatat în întreaga lume (la Stratford upon Avon există chiar un trust Casa lui Shakespeare, iar The Globe a fost clonat pe diverse meridiane) prin manifestări de genul celei transoceanice, nu numai în lumea anglofonă, ci practic peste tot, şi în formule care mai de care mai pitoreşti; inclusiv în aer liber, pe rîul Hudson; ori pe străzi, în Brazilia; în curtea interioară a castelului Helsingor-Elsinor din Danemarca; de la variante tradiţionale la S4K, adică Shakespeare for Kids sau The […]
Cred ca e unul dintre putine texte pe care le cunosc cind Oltita Cintec face aprecieri elogioase, semn ca atunci cind e ceva de laudat nu se sfieste sa o faca. Ii impartasesc concluziile si cred ca domnului Boroghina ar trebui sa i se ridice o statuie la Craiova pentru ca a reusit sa puna acest teatru pe harta internationala a shakespearologiei. Apropo, Ministerul (In)culturii i-a mai dat finantarea pe care o tot aminase in favoarea unor aranjamente liberale amatoristice copios rasplatite?
Autoarea are perfecta dreptate. In Romania turismul cultural e in preistoria lui. Nu ne-am obisnuit ca festivalurile – de teatru, de muzica, de circ – sa aiba loc in perioada estivala, sa atraga si turisti, sa devina sursa de dezvoltare. Pentru asta ar trebui ca infrastructura sa fie de calitate, programele culturale sa fie stabilite macar cu o jumatate de an inainte, sa existe continuitate in proiect.Lucruri la care Romania mai trebuie sa lucreze.