Tout va bien, monsieur le professeur…
- 03-07-2008
- Nr. 430
-
Carmen MUŞAT
- Editorial
- 2 Comentarii
Sistemul educaţional românesc o ţine tot într-un scandal. Şi, dacă motivul ar fi diferenţa de opinii în privinţa modului în care sistemul poate fi reformat, încă n-ar fi cu totul pierdută speranţa. Dar, văzînd reacţiile reprezentanţilor MECT la observaţiile de bun-simţ ale unor profesori şi jurnalişti, nimic nu ne îndreptăţeşte să fim optimişti. Aş spune chiar că, în ministerul condus de Cristian Adomniţei, iresponsabilitatea şi, încă mai grav, imoralitatea sînt atît de fireşti, încît a rosti cu voce tare adevărul despre farsa examenelor e considerat un afront de neimaginat. E foarte adevărat că actualul ministru nu e singurul responsabil de dezastrul actual al sistemului de învăţămînt. El încununează „eforturile“ depuse, de opt ani încoace, de o pleiadă de miniştri cel puţin la fel de abulici şi dezorientaţi ca el – Ecaterina Andronescu, Alexandru Athanasiu, Mircea Miclea (depăşit de situaţie după doar cîteva luni, a preferat să dea bir cu fugiţii şi să croiască planuri grandioase, de la galerie însă, nu din teren), Mihail Hărdău. Avînd propriile idei despre ce şi cum ar trebui să arate şcoala românească, fiecare dintre cei enumeraţi mai sus nu a făcut, prin deciziile luate în timpul mandatului său, decît să adîncească criza, nicidecum să […]
Foarte bun articolul lui Carmen Musat!
Problema e ca imparatul cel gol nici nu mai stie cum arata haina. A uitat de mult la ce e buna,… ca acopera animalul din noi.
Invatamantul romanesc s-a dovedit incapabil sa te invete CUM SA INVETI SI CE SA FACI CU CEEA CE AI INVATAT.In plus, acest complicat sistem nu te mai invata de ceva vreme cum e cu caracterul unui om, cum se deprinde onestitatea, bunatatea, constiinciozitatea, cum poti deveni cumpatat, curajos, increzator in fortele proprii, harnic, generos, loial. Ce sa mai vorbim de rabdare, recunostinta, loialitate, RESPONSABILITATE…Si mai grav, invatamantul romanesc NU TE MAI POATE invata in actualele conditii cum sa devii creativ, flexibil, sa ai gandire critica, sa fii util social, independent si liber, sa te construiesti ca persoana verticala. In rest, te invata orice.
Numai ca restul e egal cu zero pentru umanitate…
Nu voi comenta articolul, ci tema acestuia, una dureroasa pentru toti cei care, intr-un fel sau altul au vreo legatura cu invatamantul. Problema bacalaureatului si a invatamantului romanesc este aceeasi cu a societatii romanesti. Elevii sunt din ce in ce mai slabi (si cand spun asta nu ma gandesc numai la nivelul lor intelectual, ci la o anumita atitudine fata de studiu, fata de autoformare, la tot ce tine de dezvoltarea lor personala). Profesorii sunt asa cum sunt si, de ani de zile, tot ceea ce se face duce la o degradare tot mai accentuata a invatamantului. Pentru mine este o mirare continua cum responsabilii cu invatamantul nu pot arunca o privire spre acele state unde nu exista problemele noastre. De ce nu putem imprumuta ce este bun in aceste sisteme si luam mereu lucruri depasite, care si acolo au fost abandonate. Exista si la noi oameni de calitate, dar se pare ca ei sunt marginalizati sau nu se mai implica. Din pacate ceea ce se vede in presa arunca o pata neagra si urata asupra tuturor care isi desfasoara activitatea in acest doemniu. Cu regret o spun, dar nu exista sperante de mai bine.