FILM. Un ghid românesc al filmului balcanic
- 22-01-2009
- Nr. 458
-
Mihai FULGER
- Arte
- 1 Comentarii
Marian ŢuŢui Orient Express: filmul românesc şi filmul balcanic Editura Noi Media Print, Bucureşti, 2008, 324 p. În ultimul timp, cartea de film nu prea îşi mai găseşte locul pe piaţa editorială românească, iar volumele originale pentru cinefili apărute de-a lungul unui an se pot număra pe degetele de la o mînă. De aceea, apariţia unei cărţi precum Orient Express: filmul românesc şi filmul balcanic de Marian Ţuţui merită salutată ca un autentic eveniment editorial, mai ales că autorul (istoric şi critic de cinema, de 14 ani redactor-şef al Arhivei Naţionale de Filme) este, după ştiinţa mea, specialistul român cel mai îndreptăţit să semneze un prim volum autohton dedicat cinematografiei balcanice. Beneficiile şi capcanele erudiţiei Orient Express este o lucrare ambiţioasă, laborioasă şi temeinică, avînd la bază teza de doctorat a lui Marian Ţuţui, care discută pe larg „balcanismul“ – concept reactualizat după 1990 (vezi foarte bine documentatele capitole introductive) – şi analizează nu doar filmul, ci şi literatura din şi despre Peninsula Balcanică (a treia ca suprafaţă din Europa). Înainte de toate, lectura impresionează prin uriaşa cantitate de informaţii (în primul rînd artistice, dar şi istorice, geografice, sociologice, politice etc.), despre această regiune pe care este […]
Mihai Fulger considera ca Marian Tutui greseste reprosand lungimea excesiva a filmului „Blestemul ariciului”. Daca nu poti obiecta nici macar asupra lungimii unui film atunci la ce se mai poate obiecta? Nu cumva Mihai Fulger a observat ca unul din partenerii „Observatorului cultural” e „ASTRA Film” si vrea sa fie amabil cu unul din acestia (caci Budrala e mentorul ‘ASTREI Film”)?