Despre competiţii, jurii şi premii
- 15-10-2009
- Nr. 496
-
Mihai FULGER
- Arte
- 0 Comentarii
Palmaresul Anim’Est 2009 a fost în general echitabil, cele trei jurii dovedindu-şi profesionalismul şi onestitatea. Din competiţia rezervată lungmetrajelor (cinci la număr anul acesta), nici un film nu s-a desprins în cîştigător, impunîndu-se şi prin dramaturgie, şi prin realizare. În aceste condiţii, membrii juriului principal – cineaştii Georges Schwizgebel (autor elveţian de animaţie, cu dese sclipiri de geniu, care şi-a prezentat la festival opera de-o viaţă) şi Guilaine Bergeret (Franţa), alături de criticul de film român Alex. Leo Şerban – au fost nevoiţi să recurgă la o soluţie de compromis. Aceasta a fost producţia japoneză Pianul de pădure de Masayuki Kojima. Un film care mi s-a părut prea clişeistic şi didactic, dar care reuşeşte să utilizeze eficient o formulă brevetată şi chiar să provoace emoţie. În plus, muzica clasică (Mozart în primul rînd) reprezintă un atu incontestabil pentru o peliculă adresată cu precădere micilor spectatori. Scurtmetrajele premiate au strălucit prin fantezie şi inventivitate, subtilitate şi umor. De exemplu, documentariştii bulgari Boris Despodov şi Andrei Paunov (cunoscuţi publicului festivalier român prin filmele Coridorul 8 şi, respectiv, Problema cu ţînţarii şi alte poveşti) au cîştigat secţiunea „Balkanimation“ cu o animaţie surprinzătoare, Trei surori şi Andrei (trimiterea la Cehov este intenţionată), în care […]