„Vrem să învăţăm latina şi elina în şcoală“
- 21-01-2010
- Nr. 509
-
Observator Cultural
- ÎNVĂŢĂMÎNT
- 16 Comentarii
Constantin Noica recomanda doritorilor de performanţă culturală greaca şi latina ca instrumente indispensabile. Din păcate, învăţarea unor „limbi moarte“ este adesea percepută ca sterilă şi lipsită de utilitate, iar introducerea acestor discipline în programa şcolară ar putea părea unora străină de progres şi de un sistem educaţional modern. Situaţia studiilor clasice din numeroase state occidentale, dintre care poate cel mai relevant exemplu este cel al Germaniei, contrazice vehement astfel de opinii şi oferă un model de integrare perfectă a limbilor clasice într-un sistem de învăţămînt performant. Limba, istoria, poziţia geografică şi spiritualitatea ţării noastre, atît de legate de latinitate şi de Bizanţ, justifică şi mai mult necesitatea unei prezenţe pregnante a studiului limbilor clasice în învăţămîntul românesc. Aceste aspecte, precum şi alte argumente care susţin importanţa studierii limbii latine şi a celei eline au constituit materialul unui memoriu pe care un grup de elevi, din care am făcut parte şi eu, l-a prezentat pe data de 27 octombrie 2009 doamnei director general Liliana Preoteasa de la Direcţia Generală Management Învăţămînt Preuniversitar din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, în contextul marginalizării acestor discipline în învăţămîntul preuniversitar românesc, care a culminat cu eliminarea limbii latine din rîndul materiilor opţionale pentru […]
atat timp cat lumea va fi condusa de prosti, superficiali,snobi si materialisti latina nu are nici o sansa…caci este o materie care nu iti da altceva decat mult efort si o nemasurata satisfactie spirituala…ce ar avea majoritatea oamenilor de castigat din asta?
Vreau sa-mi manifest solidaritatea fata de colegii mei mai tineri, din licee, care VOR sa studieze limbile clasice. Si eu mi-as fi dorit (si mi-as dori), m-ar ajuta mult. Dar, asa cum spunea inainte un domn profesor, pe noi nu ne consulta, niciodata nimeni. Fiindca: De-ar fi sa-i luam pe toti la rand,/Si actualii dat si fostii,/Cei mai destepti de pe pamant/Au fost intotdeauna… prostii.//Nu te ruga la ursitoare/Sa-ti faca-n viata ta vreun rost,/Mai bine urla-n gura mare:/”Iubite Doamne, fa-ma…prost!”//De ce sa tragi ca la galera,/Sa-nveti atatea fara rost,/De vrei sa faci o cariera/Ajunge numai sa fii…, prost.//In lumea asta cu de toate,/Unde se-nvata contra cost,/Pacat ca nici o facultate/Nu da si diploma de… prost.//Avem impozite cu carul/Dar inotam in saracie/Si ce buget ar avea statul/Dintr-un impozit pe… prostie…//Ei sunt ca iarba, cu duiumul,/Sa nu-i jignesti, sa nu-i improsti!/O, Doamne, de ne-ar creste graul/Cum cresc recoltele de… prosti.//Si-n lumea asta rasturnata,/Unde cei strambi sunt cei mai drepti,/Savantii nostri mor de foame… //SI NUMAI PROSTII SUNT DESTEPTI.”
http://www.anabirchall.ro/guest-post-propuneri-pentru-ministru-funeriu/
Gasiti si cititi si apelul meu catre domnul ministru al invatamantului! Astept comentarii si propuneri si acolo! Multumesc mult !
Nu vointa majoritatii elevilor (pe care NIMENI nu i-a consultat in acest sens) v-a inspirat masura aberanta a eliminarii latinei dintre disciplinele optionale de la bacalaureat, ci dorinta indeplinirii VOINTEI POLITICE a celor care au decis in locul nostru ca programela invatamantului romanesc trebuie „simplificate”, adica aduse cu mult sub nivelul cel mai de jos atins vreodata in timpul celor 45 de ani de dictatura comunista.
Presupun ca tot dv, sau una din subordonatele dv, ati aparut recent la postul Realitatea TV pentru a sustine cu cinism necesitatea ca invatamantul nostru sa fie „scuturat” pentru a fi scos din actuala
stare de degradare accentuata.
Metodele „scuturarii” fiind: desfiintarea celor
30 000 de posturi de profesori, eliminarea celei de a doua limbi straine (una singura – engleza de balta -fiind arhisuficienta pentru viitoarele cadre economice, culturale si stiintifice ale Romaniei secolului XXI), a gramaticii, si reducerea drastica a predarii biologiei si istoriei.
Hotarat lucru, la incheierea mandatului dv in acest minister al Educatiei, veti avea cu ce sa va mandriti in fata viitorilor colegi de catedra, a copiilor si nepotilor dv!
Fara nici un fel de consideratie,
Conf. dr. Mihnea Moroianu
Universitatea Politehnica Bucuresti
Revin. La Litere se face Istoria limbii romane. Cum sa urmareasca studenti caren-au habar de latina? (Nu mai vorbesc de Slava veche).
Dar cine preda latina in scoli? De ce se abuzeaza de gramatica? Cand va disparea inepta propozitie „In patria nostra multae silvae sunt”? De ce ablativul absolut terorizeaza elevi? Cati studenti la Limbile clasice mai sunt? „limba latina, o limba moarta”, credeti ca e o formulare atractiva? La facultatile de drept se face drept roman, dar sunt studenti care inteleg ce scrie pe basoreliefurile de la Facultatea de drept? Si inca ar mai de spus… si sa se incerce sa se raspunda la idioata intrebare „la ce foloseste”? (aceleasi intrebari si pentru elina).
E nevoie de latina.Alte tari studiaza latina si nu se mai plang atat.Din pacate, Romania e bulversata de multa vreme iar intregul sistem educational va avea de suferit.Se pare ca guvernantii nostri vor ca latina sa moara de moarte buna dar o si ajuta cat pot,ca sa nu mai sufere, nu-i asa?Dar ce se va intampla cu profesorii de latina, oamenii acestia ce vor face?Au invatat toata viata latina si elina, acum ce se va intampla cu ei?Are cineva un raspuns?
Nu se poate concepe un om de litere, un filosof, un teolog, un politician, un avocat, un judecator sau procuror, un medic sau om de teatru, un academician sau biolog care sa nu aiba cunostinte temeinice de limba latina! Cel care nu poseda in randul cunostintelor sale cunoscinte temeinice de limba latina nu va fi niciodata UN HOMO SAPIENS! Este vitala reasezarea urgenta a limbii latine la locul cuvenit, si prezenta a cel putin 2 ore pe saptamana de limba latina la toate clasele cu profil uman, ba mai mult, introducerea unei ore de limba latina si la clasa a VII-a pentru ca astfel se va face un IMENS SERVICIU studiului limbii romane!!!
Poate demersul vostru ar capata greutate si mai mare daca vi i-ati asocia ca semnatari pe dascalii de latina de la licee si de la Universitate.
In timpul liceului (1981-1985) latina era predata doar la sectiile (foarte putine) de istorie-filologie si fara prea mult entuziasm. In tot acest timp discursul PCR trimbita despre traditie, istorie etc. La facultate era prea putin timp pentru a aprofunda latina (sau de a o invata, in cazul absolventilor sectiilor \”ne-umaniste), astfel incit tinerii istorici ai anilor 90 au fost lipsiti in majoritatea lor de un instrument vital. Dupa ce in anii 90 invatamintul istoric parea sa revina si sa recupereze cunostintele si deprinderile absolut necesare pentru studiul istoriei (utile chiar si pentru contemporaneisti), s-a revenit la starea de dinainte de 1989, insa fara pofta de a citi. Nu doar textele in latina au devenit ilizibile, dar si cele in limbile moderne, pentru ca intre timp absolventii de liceu au devenit un soi de analfabeti functionali. Nu mai citesc textele pina la capat si nu mai inteleg ce au citit.
Macte, discipuli discipulaeque linguae Latinae fautores!
Cititi, va rog, si demersul meu :http://www.anabirchall.ro/guest-post-propuneri-pentru-ministru-funeriu/comment-page-1/#comment-18731, cu comentariile aparute dupa publicarea apelului!
E atat de necesara repunerea limbii latine pe locul cuvenit, in conditiile in care este de departe vizibila alterarea limbii romane actuale!
E jenant sa devii factor de conducere si sa primesti observatii de la cei subordonati! Sa nu uitam proverbul cu buturuga!
E nevoie stringenta de latina! Chiar si la facultatile d e jurnalism, pe internet fiind articolele publicate pline de greseli…! E nevoie de o masura radicala, de intoarcerea la modelul antic!
MULTUM IN PARVA!
Cum sa-si cunoasca radacinile actualii si viitorii elevi / liceeni, daca nu vor invata aceste doua limbi (latina – 1-2 ore pe saptamana; elina / greaca moderna – optional). Ganditi-va, domnilor ministri, ce fel de absolventi veti darui Tarii!!! Doriti sa ne pierdem in acest univers numit: U.E., fara nicio identitate???
nu înţeleg de ce învăţământul românesc s-a scămoşat într-un asemenea hal…în contextul în care în Occident aceste limbi vechi sunt foarte preţuite. În Franţa, de pildă, una dintre probele obligatorii la bac e latina. Nu se poate ca un elev absolvent de FILOLOGIE să nu aibă cunoştinţe sistematice de limbă latină. Să nu mai pun la socoteală că mai demult se studia şi elina. A termina un liceu doar pentru o medie la bacalureat (care constituie fatalmente si examenul de admitere la Universitate!) echivalează cu distrugerea unei educaţii solide. Elevii nu mai studiază nici măcar operele majore ale umanităţii…Civitas Dei este una dintre ele!
Ar fi onorabil ca noul ministru si echipa lui sa isi asume un act de curaj si sa opreasca tavalugul anticultural, antiumanist si antiromanesc din invatamantul nostru, ce s-a manifestat in ultimii ani.
Nu pot să spun decât vorbe de bine, însă acţiunea ar trebui să aibă o amploare mai mare! Iubesc limba greacă şi limba latină. Eu una nu le-aş da pentru nimic în lume şi, chiar de-ar fi să nu se mai studieze în şcoală, cred că puterea până la urmă e ambiţia fiecăruia dintre noi!