FILM. O cascadorie a cinismelor: Poker de Sergiu Nicolaescu (VIDEO)
- 16-04-2010
- Nr. 520
-
Valerian SAVA
- Arte
- 1 Comentarii
Este surprinzătoare precauţia extravertitului cineast Sergiu Nicolaescu de a se abţine, pe genericul peliculei Poker, de la formula un film de…. El optează… modest pentru un film în regia lui…. Ceea ce ar însemna că acceptă sau preferă să împartă auctorialitatea cu scenaristul Adrian Lustig. Dar marca certă şi determinantă nu întîrzie să ni se releve, imediat ce observăm că mutarea pe ecran a piesei omonime – puse în scenă la Teatrul de Comedie de Alexandru Tocilescu, cu numai patru personaje într-un unic decor de cameră – se produce prin strămutarea acţiunii principale a filmului în fosta vilă de la Snagov a lui Ceauşescu. Această primă mişcare regizorală e în recidivă inconfundabilă şi cu filiaţii tot atît de clare. În recentul Supravieţuitorul, Teatrul Odeon din plin centrul istoric şi modern al Bucureştiului – reper cultural-arhitectonic inamovibil al Capitalei României – era folosit ca laitmotiv, drept un hotel oarecare din Occidentul Europei. La fel cum procedau artizanii subculturali din prima jumătate a secolului trecut (Jean Mihail şi alţii), cînd plasau demidrame mondene în Palatul Brâncovenesc de la Mogoşoaia sau în vila Minovici – ca şi cum acestea ar fi locuinţe private şi locaţii fără identitate. Sigur, nu la un Kammerspiel […]
O judecata pe cat de severa, pe atat de dreapta, in stilul exigentei si profesionalismului care-l caracterizeaza pe cronicar. Cat despre auctorialitatea disimulata a realizatorului, se poate spune ca mimarea modestiei iese din calcul atunci cand e vorba de cel care s-a vrut dintotdeauna un autor total, cumuland de cele mai multe ori in peliculele lui nu doar rolul de (co)scenarist, si regizor, ci si pe cel de interpret principal (in ciuda vocii sale neadecvate, pe care n-a acceptat vreodata s-o dubleze). De altfel, pe afisul filmului si in trailerul acestuia, apare formula ,, Un film de…”Apropo, ce cauta in subsolul cronicii d-lui V. Sava trailerul filmului, material prin excelenta publicitar si ca atare incompatibil cu esenta unei cronici cinematografice exprimand opiniile critice ale celui care o semneaza ?