Scrisoare deschisă privind Legea educaţiei
- 07-05-2010
- Nr. 523
-
Observator Cultural
- Actualitate
- 2 Comentarii
Domnului Traian Băsescu, preşedintele României; Domnului Mircea Geoană, preşedintele Senatului; Doamnei Roberta Anastase, preşedintele Camerei Deputaţilor; Domnului Emil Boc, prim-ministru al Guvernului României; Domnului Daniel Funeriu, ministrul Educaţiei Naţionale; Preşedinţilor partidelor politice parlamentare Educaţia publică este parte a patrimoniului democratic european. Nucleu dur al crezurilor politice liberale, social-democrate şi democrat-creştine, educaţia publică constituie miezul viziunii despre societate purtate de toate mişcările democratice: o societate formată din cetăţeni critici, autonomi în gîndire, capabili de discernămînt şi neîncrezători în demagogia ce parazitează adesea viaţa politică. În orice societate modernă, nivelul democraţiei este strîns legat de cel al educaţiei. Apărarea acestei legături este condiţia indispensabilă a libertăţii şi a pluralismului. Credem că, prin atitudinea pe care o au faţă de educaţie, partidele româneşti şi responsabilii politici au prilejul să-şi dovedească ataşamentul faţă de valorile democratice, precum şi apartenenţa de substanţă la marile familii politice europene. Înaintat Parlamentului după o dezbatere publică nejustificat de scurtă, proiectul de reformă a învăţămîntului românesc desconsideră relaţia dintre educaţie şi cetăţenie. Dimpotrivă, el se hrăneşte dintr-o viziune managerială şi utilitaristă, inspirată de un tip de eficacitate ce poate fi cel al unei întreprinderi, dar niciodată al şcolii sau universităţii. În ciuda a douăzeci de ani de regim […]
Scrisoare deschisa adresata domnului ministru
Consider ca suntem in pericol cu feminizarea excesiva a sistemului educational actual(vedeti si prestatia doamnelor din minister, si mai vedeti si multitudinea de directii din acest minister…).
Fara a intra intr-o polemica inutila cu doamnele din sistemul educational, emiterea acestei afirmatii nuatate are totusi un sambure de adevar, vedeti si multitudinea de exemple nefericite din massmedia.Pt. ca in genere prestia lor este cat se poate de modesta fiind deseori manipulate de sistem sau de polititcul din Ro.
Nu conteaza cine este in varful piramidei, la educatie(barbat sau femeie); important este ca ei, sa dovedeasca competenta, autoritate si mai ales profesionalism. Ideea este ca mai toti ministrii educatiei, prin nepriceperea lor au dus la aplicarea confuza a unei reforme in sistem, o reforma fara cap si fara coada(inclusiv domnul Miclea a fost la conducerea acestui minister).
Abilitatii sistemului nu stiu ce este aceea o comunicare eficienta, resping deseori orice forma de dialog,( nefiind parteneri de dialog viabili) considerandu-se de fapt atotstiutori.
Consider ca reprezentantii ministerului deseori sunt patimasi si mai ales citesc pe chipurile lor dorinta acerba de razbunare, astfel de situatii aduc prejudicii serioase credibilitatii acestei institutii.
Disparand criteriile de promovare pe baza de competenta si profesionalism, apare acea criza de autoritate, promovarea se face la toate nivelurile scolii romanesti doar pe criterii politice, acestea fiind incompatibile cu realitatile scolii romanesti.
Scoala in Ro, (cum spun eu), este dominata de o apatie, de o indiferenta fara precedent a celor din sistemul preuniversitar mai ales, si de o totala lipsa de coeziune( fapt speculat din plin de catre guvernanti).
Observam la tot pasul, greseli , prestatii deplorabile ale unor cadre didactice, cultul personalitatii, orgoliile unora sau altora, si mai ales specularea functiei in interesul propriu cu avantajele inerente, si mai ales prestatia unor personaje feminine cu un comportament straniu…iar toate acestea nu duc la nimic bun in sistem.
Actul de conducere nu trebuie mimat prin tranferarea competentelor si sarcinilor specifice ierarhic in jos, prin atitudinea afisata, deoarece nu este de fapt decat o falsa ocupatie de conjuctura, si care descalifica o persoana dpdv moral. Iar arta conducerii nu are nimic de-a face cu performantele si rezultatele obtinute intr-un singur plan(domeniu ingust). Idee exista si staruie persistent in mintea unora: criza de autoritate a sistemului educational si a scolii in general exista, va exista, si pe termen lung, dar nu oricine si nici oricum aceasta criza va putea fi rezolvata, cu o lege trunchiata, incompleta(vezi forma actuala a legii si greselile ei)
…
Iar intrebarea mea pentru profesorii de specialitate din sistemul universitar:
-Chiar nu poate fi contracarata o astfel de lege incompleta, sau macar sa fie aduse unele modificari(pe articolele care sunt discriminatorii si neconstitutionale, precum si pe cele pe care consideram ca ne afecteaza)?( adica sa nu lasam pe seama politicului din Ro, cei aflati in opozitie, pt. ca am vazut cum au trecut destule ordonante de urgenta si legi cu aprobarea lor tacita, prin asumarea raspunderii de catre guvernanti)
——————————————————————————–
Precizez, motivatia mea referitor la faptul ca nu sunt de acord cu legea in forma actuala ,aratand urmatoarele puncte slabe:
– bugetul limitat pt. educatie;DECI: SUBFINANTARE;
– legea promoveaza imixtiunea politicului in invatamant;
– finantarea per elev/student nu tine cont de specificul unitatilor de invatamant(vezi am cerut ministerului ca in lege sa fie stipulati coeficienti de coresctie pt reducerea discriminatorie a accesului la educatie…);
– adanceste si mai mult discriminarea intre scoli, universitati, vedeti in Ro la ora actuala sunt comunitati bogate si comunitati sarace;
– are un subiectivism f. ridicat referitor la recrutarea si evaluarea personalului didactic;
– implicarea excesiva a comunitatii in numirea directorului unitatii scolare, precum si in deciziile care trebuie sa fie luate la nivelul scolii, in preuniv.; acelasi lucru si in cazul invatamantului universitar;
– 1/3 +1/3 este cam mult personal fara atributii didactice in scoala pt. luarea deciziilor;
– creeaza o presiune in plus asupra profesorilor, in special in preuniversitar;
– legea nu tine cont, de slaba implicare a parintilor in activitatea scolii din ultimii ani;
– NU ASIGURA UN STATUT DECENT PENTRU CADRUL DIDACTIC;
– se acorda o prea mare importanta resurselor secundare, si tertiare, ca si verigi in sistemul de finantare al scolilor si universitatilor( vezi atragerea fondurilor extrabugetare);
– duce la scaderea importantei consiliului profesoral, in actul educativ, si in scoala in general;
– si cate si mai cate.
Doamnelor și domnilor profesori, părinți și elevi/studenți
… demersurile mele pt contracararea unei legi trunchiate și incomplete, care discriminează și este și anticonstituțională pe unele articole se pot vedea atât pe forumuri, http://www.edu.ro/forum/profesori , http://www.unpasianinte.edu.ro, … topicuri preuniv. și univ., precum și o serie de scrisori deschise adresate ministrului, și politicului din Ro prin massmedia.
Cu stimă și considerație
Gabriel Nicolae Teodorescu
Cluj-Napoca
vezi: Apel național pt rescrierea Legii Educației Naționale în regim de urgență.
http://forum.portal.edu.ro/index.php?showtopic=126751
http://www.petitieonline.ro/petitie/protestul_profesorilor_de_fizica_din_romania-p02225042.html
http://www.petitieonline.ro/petitie/semnaturi/apel_national_pentru_rescrierea_legii_educatiei_nationale-p25985058-pg4.html
…
si vezi toate demersurile mele pe http://gabrielnicolaeteodorescu.wordpress.com