BIFURCAŢII. Cu Dumnezeu înainte, pe culmi de învăţătură
- 29-10-2010
- Nr. 548
-
Liviu ORNEA
- Rubrici
- 3 Comentarii
Unul dintre cuvintele care îmi repugnă cel mai mult în legătură cu învăţămîntul este „competitivitate”. Este repetat pînă la greaţă şi tradus în cele mai deşănţate forme de cîştig pentru unii profesori. Pe de o parte, se vorbeşte despre stresul evaluării şi al notării, se propun fel şi fel de formule de evaluare continuă, tocmai pentru a evita ca viitorul unui copil să atîrne de comportarea la o probă de cîteva ore dintr-o anumită zi. Pe de altă parte, copii şi părinţi sînt chemaţi să se prindă într-o horă a „concursurilor şcolare” al cărei ritm devine tot mai ameţitor. Organizează aceste concursuri, de cele mai multe ori, aceiaşi profesori şi inspectori care, cuminţi, militează pentru evaluarea continuă. Pe vremuri, existau doar olimpiadele la cîteva discipline şi, eventual, unul-două alte concursuri. Aşa era, la matematică, Concursul Gazetei. Acum, în era libertății, aproape fiecare judeţ are concursul lui, mai sînt unele ale unor școli „cu tradiție”, bașca așa-numitele „concursuri naționale”. Unele dintre acestea poartă – cu totul dezagreabil, aș îndrăzni să zic -, numele unor universitari foarte în viaţă despre care aş vrea să cred că doar din naivitate au acceptat să boteze asemenea întreprinderi exclusiv lucrative. Pentru că, aşa cum e […]
Nu puteam cita tot textul. Citatul la care vă referiți ilustra punerea selectivă a diacriticelor. În rest, uitați-vă pe situl concursului. Spre exemplificare, iată finalul prezentării:
„Dacã esti în clasa a II-a a III-a sau a IV-a, concursul dureazã doua ore, iar redactarea rezolvãrilor o vei face pe foaia cu subiecte.
De la clasa a V-a la a VIII-a, proba dureazã douã ore si 30 de minute, iar de la a IX-a la a XII-a, dureazã trei ore.
Dacã ai îndoieli în privinta rezultatului poti depune o contestatie în aceeasi zi în care ti-ai aflat punctajul.
Nu uita sã citesti pe site care este programa corespunzãtoare etapei la care vrei sã participi, cu mentiunea cã materia claselor anterioare este si ea inclusã.
În concluzie, vã garantãm cã nu veti regreta dacã veti participa la acest concurs!”
L.O.
Domnule Ornea,
Un umil martafoi de la demisol indrazneste sa va roage ca, in calitatea domniilor voastre de cel mai mare matematician dintre oamenii de litere si de cel mai mare om de litere dintre matematicieni, sa aprindeti lanterna pentru a ne lumina si pe noi cu privire la acea „prezentare … care alternează aiuritor persoanele a doua singular şi plural …”.
Pentru a nu abuza de timpul dumneavoastra liber (si asa redus din cauza multiplelor si diverselor activitati pe care le prestati) reproduc mai jos fraza cu pricina:
„Dragi copii si părinti, înainte de a vă povesti amănunte despre desfăsurarea concursului, am vrea să vă spunem de ce considerăm noi că merită să participati. După cum vedeti, formele de evaluare în învătământul nostru sunt într-o continuã schimbare si perfectionare. Credem că nu o dată v-ati întrebat: „Oare voi putea face fată acestui examen?””
Cu alternanta cum ramane?
Daca rememoram povestea Concursului Gazetei Matematice si vedem de unde vine el, ne dam seama ca atmosfera din jurul lui e irepetabila. Pentru generatia noastra, reintroducerea acestui eveniment in 1980 (ideea regretatului Nicolae Teodorescu) era o experienta formativa intensa, profund diferita de pregatirea pentru olimpade (la Olimpiade aveam 4 probleme pe 3 ore; la Concursul Gazetei, 3 probleme pe 4 ore si generalizarile sau extensiile se punctau in plus; curat experienta de cercetare; era util daca-ti luai apa cu tine). Puteai invata enorm rezolvand probleme de tip C.A.R. in timpul anului, apoi urmand cursurile scolii de vara pe care Societatea de Stiinte Matematice le organiza in luna august iti dadea un plus de viziune pe care nu stiu de unde l-ai fi putut castiga din alta parte. O experienta formativa profunda, dublata de faptul ca toti cei care lucrau in echipa de atunci a SSM erau extraordinari in plan profesional.
Nu stiu daca ‘Cangurul’, la care se face trimitere in finele paragrafului II de mai sus, este acelasi lucru ca si:
http://www.mathkangaroo.org
dar daca este, mi-as ingadui sa spun ca si acest tip de test ar putea oferi o experienta formativa interesanta si utila. Genul acesta de a rezolva problemele e foarte compatibil cu tipul de teste dezvoltat de programul American Math Competitions, dar si de unele teste ale Educational Testing Service (importanta acestora din urma fiind, in planul dezvoltarii profesionale, mult mai mare, pentru ca multe forme de burse sau ajutoare financiare pot depinde de performanta in acest tip de teste, a caror indreptatire de a cuantifica formule ale calitatii profesionale mi se pare plina de temei).
Ma si intreb cum de putem scrie toate acestea fara binecuvantarea BOR, care numai aici nu izbandise sa pluteasca pe deasupra apelor.