România necivilizată
- 23-03-2012
- Nr. 617
-
Doru POP
- Actualitate
- 5 Comentarii
În cel mai recent studiul al său despre schimbările care se produc în natura umanităţii (The Better Angels of Our Nature. Why Violence Has Declined, Penguin, 2011), Steven Pinker susţine ideea că omenirea a intrat într-o epocă a păcii durabile, opusă epocilor de violenţă, teroare şi militarism. Mai mult decît atît, argumentul lui Pinker este că această „pace îndelungată“ a produs schimbări profunde la nivelul atitudinii globale a întregii umanităţi atît a liderilor politici, cît şi a populaţiei în ansamblul ei. Pacea prelungită a condus la modificarea normelor sociale, la acceptarea unor standarde de viaţă şi la un comportament care refuză violenţa ca mijloc de interacţiune. Ipoteza celebrului profesor de psihologie de la Universitatea Harvard, autor al nu mai puţin celebrelor volume How the Mind Works şi, mai ales, The Blank Slate. The Modern Denial of Human Nature (2002), se întemeiază pe o premisă aparent şocantă. El susţine că violenţa în Occident a înregistrat o scădere remarcabilă în ultimele decenii. După Pinker, societăţile occidentale au trecut de la coşmarul modernităţii, îmbibată de atrocitate şi egoism, înspre o epocă paşnică, în care oamenii sînt predispuşi să colaboreze. Psihologul, care a susţinut în Blank Slate ideea revoluţionară conform căreia psihicul lui homo […]
Sărind Simpatic mai mult de jumătate de Secol
Facem apel la Eugen Lovinescu, un OM din altă lume şi vorbim lejer, subtil şi detaşaţi de Sincronismul cu o lume care moare torpilată lent, esenţial şi eficace nu doar împinsă de-ale ei metehne dar şi cu adîncă grijă proletară de prietenii noştri comuni, cei care l-au băgat şi pe „barbarul nostru în ocnă” Cum de nu ştiţi ? Să vă spun eu ?!?
Scrie în toate manualele corecte de istorie adevărată, sau invers, manualele adevărate ale unei istorii povestită corect, adică real.
„Barbarul din ocnă” mutilat, handicapat, ştirb, surd, tîmp, primitiv adus în stare de brută, mai avînd încă în el intuiţia SENSULUI Sincronismului şi Impresia Răspunsului, de cum s-a văzut liber, a ales cît a putut mai repede Libertatea Civilizaţiei.
În rest, jocul dialogului, poate aţi recitit şi comentariile mai vechi, are cîteodată nuanţe mai vehemente “îndulcite”-evident de izurile-miasmelor atît de pregnant-autentice local-autohtone de care nu trebuie a se ţine pre mult cont, iar dacă într-adevăr sînt prea şocante, vă rog să-mi scuzaţi excesul Poetic, care în orice caz este cu mult mai “blînd” decît, fuga de asumarea responsabilităţii unui răspuns CLAR la o problemă atît de Vitală pentru înţelegerea Lucrurilor.
Sînteţi în orice caz un bun povestitor de diverse variante.
De ce nu şi a psihologiei sociale a „barbarului din ocnă” ieşit la lumină într-o oarecare libertate pseudo-democraţie manipulată încà de aceaşi prieteni chiar după vreo 50 de ani de CHIN, TOTURĂ, DETENŢIE ?!?
Mă-ntreb, dacă îi veţi vorbi de Eugen Lovinescu, Sincronism şi Fondul Adecvat nu se va uita puţin cruciş şi va avea o atitudine cam „sting” vis-a-vis de atîtea idei minunate ?!?
Un ràspuns ?
Nu sunt detinator de raspunsuri, dar schimbarea de limbaj merita macar o tentativa. Dupa cum spunea unul dintre cei mai importanti ideologi ai Romaniei ultimului secol, Eugen Lovinescu, e doar o problema de sincronism, respectiv de umplere a formelor cu fondul adecvat. In ceea ce il priveste pe \”barbarul\” individual, acesta are posibilitatea strict privata, personala si intima de a alege, asa cum ati si facut, intre primitivism si civilizatie.
Descopăr inocent ca prin minune un vechi dialog de-o bucată de vreme.
De fiecare dată „à propos”-urile-mi făceau semne disperate de imensa disparitate a societăţilor civilizate occidentale cu cea de azi românească(n-are sens să mai facem o descriere nici sumară , nu vom descoperi nimic nou şi iar vom răscoli grămada atît de rău mirositoare a realităţilor neaoşe autohtone, de care parcă ne încăpăţînăm să nu prea ţinem seama deloc. Oare, de ce ? )
Tocmai această mult prea nepotrivită apropiere şi încă preluarea unor lucrări interesante în sine, dar uşor depăşite, blînde sau prea politicoase faţă de realitatea zilelor noastre aia mai adevărată decît cea unanim admisă la unison, politic corect, mi se păreau deasemeni două detalii un pic cam mult exagerate, nostime şi drăguţ prea „soft-cool”, adică-mbrăcate de o oarecare „indecenţă” etalînd astfel o uşoară-evidentă „vulgaritate” de altă natură decît cea recunoscută uşor în mediul social românesc exprimată cu naturaleţe şi chiar cu o mîndrie patriotică naţională, net semn distinctiv şi aparte românesc.
Cît despre Primitivismul Nostru Barbar şi Necivilizat Românesc este foarte greu de înţeles, se pare, acolo, pe pămînturile patriei noastre, că TOCMAI, nu Aceasta este Dovada şi cu atît mai mult Consecinţa Libertăţii creată de Capitalism(-ul mult hulit), ci tocmai Opusul, Lipsa, Inexistenţa acestui „capitalism atît de hulit”şi a democraţiei, care sînt un tot, fac un întreg.
Mă întreb, OARE cine sînt cei care HULESC Capitalismul ???
Cine sînt cei care au împiedicat, distrugînd Democraţia, să-l educe pe „barbar” învăţîndu-l ce este aceea Libertatea şi comportamentul şi limbajul civilizat, Toleranţa ???
Cine sînt cei care l-au ţinut timp de decenii pe „barbar în ocnă”, distrugîndu-i total personalitatea şi creierul, transformîndu-l într-un handicapat irecuperabil şi cine încă azi îi îndrugă verzi şi uscate, plimbîndu-l cu fofîrlica, ca pe-un nu ştiu ce-un nu ştiu cine ???
Iar noi vorbim alături, pe lîngă, despre studii sociologice făcute în ţările aflate la Un Secol distanţă-nainte, dintr-un million de puncte de vedere clare şi evidente.
Dacă aveţi cu adevărat un răspuns sint gata să ascult, cuminte, civilizat şi cu plăcere, mulţumesc.
Imi pare rau, dar limbajul pe care il foloseste „barbarul din ocna” confirma concluzia mea. Suntem necivilizati si primitivi. Faptul ca nimeni nu il impiedica sa o faca este o dovada si o consecinta a libertatii create de capitalismul mult hulit.
Constatări şi Exemplificări
În România nimic nu este mai uşor decît să accepţi superba-evidenţă.
La fiecare pas EA este la noi Acasă ca la Ea Acasă, simţindu-se Bine şi liberă ca flocirica cîmpurilor sălbatece. Este cultivată şi expusă cu o mîndrie patrioată de nedescris.
Singura calitate care ne deosebeşte dintr-o clipită de toate celelalte naţii europene este Celebra Noastră Faimoasă Subtilă MITOCĂNIE, nimic mai mult, nimic mai puţin.
Interesant ar fi fost plecînd de la cele două cărţi citite, răsfoite-n articol, aduse la masa discuţiei, o mult mai amplă abordare a Fenomenului Românesc, cauze şi efecte, previziuni, pronosticuri, remedii, viruşi, antibioticele şi tratamentele de rigoare, speranţele şanselor de vindecare.
Cît despre ceea ce numim noi la noi între noi ” Politică „, să mor de rîs, vă rog să mă scuzaţi, eu cred că în România de la oBzecişinouă încoace sîntem în continuare la stadiul de împărţeală-barbară-ntre-ei ( noi ?!? tot aia) a prăjiturii găurite şi ciuruite în toate sensurile, ca la bîlci-iarmaroc-obor-talcioc-mahala, piesă de teatru macabro-comică pusă în scenă permanent la Teatrul Naţional în Direct şi pe Viu.
Şi altceva, în Europa Occidentală războaie Militare n-au mai fost de la paşpatru-ncoace, cine poate nega, dar în Balcani fuse unul recent. Rezbelul RECE a fost pînă mai ieri, iar cel ECONOMIC MONDIAL PRIETENESC, globalizaţi-vă că avem NOI grijă de toate cele, de-abia începu, de vreo cel puţin 10 ani.
Iar China, chilu’ măsii, încearcă să pună laba pe map’mond, dar işi va frînge ” coloana vertebrală” ( aşa cred eu, şi sper) pen’ cà n-are, şi-aşa zis avîntul ei capitalisto-economic, se va destrăma BRUSC, cu consecinţe Nasoale pentru toţi, taman cînd ne vom aştepta mai puţin, curînd, pentru că, de fapt, nu e decît un Colos PUTRED pe dinăuntru, construit pe minciună şi Crimă.
Şi încă ceva, cărţulica aia inteligent-englezo-americanoidă prea a fost ea scrisă prin anii ’80, iar Pinker ăsta, canadianul simpatic, prea e de-a lui Chomsky Group & Comp.
Multe s-au mai schimbat de-atunci, şi perimat. Teribil şi Copios. Nimic nu-i prea Vesel.
Noi, la noi, continuăm să mînărim totul cu sos, maneliind pe sub fustanele dibaci, cu rîvnă şi talent. E la-ndemînă, simplu şi uşor. Sîntem geniali.
“ E PUR SI MOUVE ! “