Mo Yan şi realismul magic
- 23-11-2012
- Nr. 651
-
Florentina VISAN
- Literatură
- 0 Comentarii
Povestirea întîmplărilor adevărate din lumea satului Gaomi (provincia Shandong), unde, cu numele Guan Moye, se naşte, în 1955, scriitorul Mo Yan, domină marea parte a nuvelelor şi romanelor acestuia. De exemplu, episodul în care, după ce termină şcoala primară, trudind alături de adulţi în comuna populară din localitate, obosit şi înfometat, fură o ridiche şi este supus criticii tovarăşilor de muncă. În faţa portretului preşedintelui Mao, înlăcrimat şi trăgîndu-şi nasul, puştiul de doisprezece ani recunoaşte că a atentat la avutul comun, faptă abominabilă pentru care, acasă, mai primeşte şi de la tatăl său o bătaie cruntă. Amintirea acestei întîmplări se va transfigura în romanul Ridichea transparentă (Touming de hong luobu), publicat în 1985, o legitimare a sa în lumea literară, după debutul cu cîteva nuvele din 1981-1982, în acelaşi registru al realismului social. Adevăratul succes vine în 1986, odată cu publicarea romanului Sorgul roşu (titlul original este Clanul Sorgului roşu/ Hong gaoliang jia zu), bazat tot pe fragmente autobiografice menite să redea ororile din timpul Războiului antijaponez, al trecerii la comunism şi al Revoluţiei culturale, într-o formulă romanescă de efect, rezultat al unei reelaborări foarte personale, al mixajului reţetelor clasice şi moderne. Sorgul roşu apare în 1986 în Revista de […]